PREMIUM Nyeste i den evige Audi mod BMW mod Mercedes er 2019-udgaven af A-Klassen. Ny bil med et par frække CLS-forlygter og store hjul; her i enorme 19". Og i kabinen - her kan man gradere op til stil og luksus som en E-Klasse, der jo er stjernemærkets bil i direktørklassen.
I testbilen her er hele to skærme, der begge måler 10,25". A-Klassen er slet og ret state-of-the-art på netop dette område. Og konkurrenterne fra Audi og BMW ser håbløst gammeldags ud på dette område.
Teknisk er Mercedes A især interessant under frontklappen. Ingeniørerne driver downsizing helt ud til kanten; den trods alt pænt store A-Klasse kommer med en motor på 1,3 liter. Det er småt.
Pakken A med AMG stil og store hjul byder på stor køreglæde med understregning af tyskerne mest moderne fortolkning af komfort; det er lig med en fast, men aldrig hård undervogn, og præcise, men aldrig skarpe køreegenskaber.
Bagsædepladsen. Det er lidt som Basil i Halløj på Badehotellet: Don’t mention the war.
STYRKER & SVAGHEDER
✔ Motor
✔ Præstationer
✔ orbrug
÷ Bagsædeplads
÷ Vejbaneassistent
MEKANIKEREN SKAL VIDE:
Frontmotor, forhjulstræk. Hvad er nyt her, tænker den drevne mekaniker måske. Men det er der under frontklappen. 4 cylindre overrasker jo ingen, det gør 16 ventiler, sprøjt og turbo heller ikke. Men se så motorens slagvolumen; godt og vel 1,3 liter - 1,330 liter for at være præcist. Mercedes teknikere kører dette med down-sizing helt ud.
Interessant og tankevækkende er det, at denne moderne 1,3’er yder 163 hk; det svarer altså til en literydelse på 125 hk/liter. For kort tid siden ville vi sige racermotor lige her. Men nej, den 1,3-liters Mercedes-motor er en hurtig, men helt hverdags-omgængelig motor, der både sikrer bilen et afsæt til 100 km/t på 8,0 sek. og et forbrug på 18,9 km/l. Hold da helt op!
Med til at sikre det lave forbrug er cylinder-frakobling, som vi kender fra f.eks. Audi. I den testede bil en glimrende 7-trins automatgearkasse.
I elektronik-afdelingen først og fremmest en kæmpe skærm, der kræver sin særlige uddannelse.
SÆLGEREN SKAL VIDE:
En Mercedes er en stor baghjulstrukken luksusbil. Ja, det er den opfattelse mange potentielle kunder kan komme ind i butikken med. Men pas på; den nye A-Klasse er en lille forhjulstrukken bil; men dog fortsat luksusbil.
Hvis kunden holder fast i dette med baghjulstræk er det at gøre ham eller hende klart, at en moderne forhjulstrækker som A-Klassen kan køre lige så sporty som en baghjulstrækker. Sådan er det i hvert fald med A-Klassen i sammenligning med f.eks. en C-Klasse fra samme mærke. Der er lige så meget præcision i styretøj og lige så stor balance i A som i f.eks. C. Især hvis bilen kører på store hjul som testbilen her.
Kabine med øjeblikkets mest imponerende instrumentering er en af bilens absolutte styrker. Kæmpeskærmen på instrumentbordet og i instrumenthuset foran køreren overgås af ingen - så er det slået fast. Imponerende ser det ud. Men faktisk er det ikke let at finde rundt mellem de mange indstillinger; intuitivt - nej.
Testbil i denne artikel: Mercedes-Benz A 200 7G-DCT til 553.670 kr., fraprisen for en A200 er 343.880 kr.
Andre varianter af Mercedes A-Klasse: F. eks. A180 til 310.680 kr. og A180 d til 340.680 kr.
Bil Motor Effekt Acc. Forbrug Udslip Pris
A-Klassen 1,3 R4 163 hk 8,0 sek. 18,9 km/l 123 g/km 343.880 kr.
A3 1,5 1,5 R4 150 hk 8,2 sek. 20,0 km/l 113 g/km 341.278 kr.
BMW 120 2,0 R4 184 hk 7,1 sek. 18,2 km/l 126 g/km 382.116 kr.
*) Vi sammenligner Mercedes-Benz A 200 7G-DCT med Audi A3 1,5 TFSI og BMW 120i M-Sport
Biltest for proffer: Mercedes-Benz A 200 7G-DCT
Hvad skal mekanikerne og sælgerne vide om den nye udgave af Mercedes A-Klassen. Her er svarene.