23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det koreanske problem hos Nic. Christiansen

Trods røde tal finder koncerndirektør Niels Bertelsen især et lyspunkt: At selskabet nu lever op til den ambitiøse strategiplan om at drive forretning i hele Østersøregionen.

UNDERSKUD Nummer tre på listen over danske bilimportørers omsætning i Motor-magasinets nye Top 100 analyse - lige efter Interdan og foran Mercedes-Benz. Og alligevel den eneste blandt bilimportører, som kommer ud af 2017 med røde tal.

Det er to umiddelbart modstridende nøgletal i Nic. Christiansen Gruppens regnskab for 2017.

Hvad gik galt? Vi stiller fire spørgsmål om underskuddet til koncerndirektør Niels Bertelsen.

I overordnede termer: Hvorfor kom Nic. Christiansen Gruppen ud af 2017-regnskabet med røde tal?

- Jo, 2017 endte på en tilfredsstillende omsætning på 5,47 mia. kr., mens årets resultat for skat på minus 6,2 mio. kr. ikke levede op til ledelsens forventninger for året. Forklaringen er først og fremmest et stillestående bilmarked i tiden omkring sidste efterårs politiske forhandlinger om registreringsafgiften og den deraf afledte tilpasninger af vores billagre. Dernæst havde vi sidste år re-balancering af Ssang-Yong-importen, etablering af ny Jaguar/Land Rover-forretning i Stockholm, videreudvikling af leasing-konceptet SimplyGo og ikke mindst en i øvrigt succesfuld overtagelse, samt opstart, af Honda-agenturet i Finland og Baltikum. Så 2017 blev et begivenhedsrigt år for os.

Hvor var de største problemer; her i landet eller i det øvrige Skandinavien?

- Der var tre hovedproblemer sidste år - et her i landet og to i Sverige. Problem et var altså det vigende salg under de politiske forhandlinger på Christiansborg. Og problem to var i Sverige: På det svenske marked oplever vi en intensiveret konkurrence i premium-klassen og øget privatleasing-salg. Desuden er det et faktum, at SsangYong viste sig mindre konkurrencedygtig end forventet.

Røde tal i 2018?

Nic. Christiansen Gruppen importerer det japanske mærke Honda til de nordiske lande, men altså ikke til det danske marked. Hvordan spiller netop Honda ind i det samlede resultat?

- Honda-aktiviteterne, som Nic. Christiansen Holding A/S overtog 1. april 2017, har allerede været en succes i året, der er gået. Trods omkostninger i forbindelse med overtagelsen leverer Honda-importen således allerede positiv indtjening. Derfor er jeg stolt over, at vi i 2017 nåede denne vigtige milepæl i koncernens ambitiøse strategiplan, således at vi nu driver forretning i hele Østersøregionen.

Hvordan med det regnskabsår vi er inde i nu; forventer I atter røde tal for 2018?

- Vi har allerede i 2017 foretaget de nødvendige justeringer, initiativer og investeringer, der skal til at vende resultatet. Problematikken omkring registreringsafgiften er håndteret, mens det svenske marked også i 2018 vil kræve yderligere investeringer.

Rettidig omhu, kombineret med en succesfuld fokusering, på vores kernemarkeder gør, at vi nu har lagt 2017-resultatet bag os og forventer indtjeningsfremgang og vækst i både 2018 og årene, der kommer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|