23948sdkhjf

Kæmpe bilterminal udvides for 20 mio. kr. i Esbjerg

Industrihavnen vil importere endnu flere biler end de nuværende 75.000.

BILIMPORT Der bliver skruet op for bilimporten i det vestjyske, nærmere bestemt på Esbjerg Havn, der udvider sin bilterminal for 20 mio. kr. Det skal sikre, at man har mulighed for at vækste fra de nuværende 75.000 biler, som hvert rulle ruller igennem havnen.

Det er virksomheden Scandinavian Auto Logistics A/S (SAL), der konkret håndtere modtagelsen og klargøringen af de nye biler, og her mener man, at virksomheden med udvidelsen vil træde ind i en ny æra med betydelige vækstmuligheder.



- Vi har i årevis været presset på de fysiske rammer på havnen. Med Terminal 2 er vi på plads og kan begynde at kigge på mere vækst. Vi konkurrerer hovedsageligt med Malmø Havn, hvorfra hovedparten af bilerne til det danske marked leveres, og jo flere fødekanaler ud i verden, vi kan få, jo stærkere vil vi stå i markedet. Det hele er naturligvis afhængig af, at Esbjerg Havn formår at udvikle sig konkurrencedygtigt, siger administrerende direktør Henrik Otto Jensen, Scandinavian Auto Logistics A/S.

De ca. 75.000 biler, som SAL årligt sender videre til distribution til forhandlere over hele Danmark svarer ca. 30 procent af det danske nybilmarked.

Esbjerg har nøgleposition
Terminal 2 på det nye havneareal i Østhavnen er på 60.000 kvm og har plads til 3.000 nye biler, og SAL råder dermed over et samlet areal på 110.000 kvm. Den nye terminal er dedikeret anløb af en af verdens største shortsea-transportører af nye biler, Europe Marine Line (EML), hvis bilskibe har plads til 700-3.000 biler og har sejlet på Esbjerg siden 2013. EML anløber havnen omkring 100 gange om året.

Michael Lodberg, der er kommerciel direktør i Scandinavian Auto Logistics A/S, uddyber:

Læs også: Dansk bilimportør udvider i Sverige

- Esbjerg Havn ligger gunstigt i forhold til bilfabrikker i hele middelhavsområdet, Tyrkiet, Nordafrika og de sydeuropæiske lande, samt England. Fabrikkerne ligger ofte i periferizoner, hvor de understøtter den lokale udvikling, og Grimaldi Lines’ rutenet ligger ideelt i forhold til dem. I Esbjerg får vi med den nye terminal bedre adgangsforhold for både losning af skibe og afhentning af biler til videre distribution, siger Michael Lodberg.

Ni bilmærker hives i land
Terminal 2 er dedikeret bilmærkerne Renault, Nissan, Volvo og Mercedes-Benz og ventes at stå for en import af ca. 35.000 nye biler om året. På Terminal 1, hvor Grimaldi Lines anløber med biler, containergods og ro/ro-enheder, modtages ca. 40.000 nye biler årligt af mærkerne Fiat, Opel, Ford, Citroën og Mitsubishi.

- Med den nye terminal manifesterer vi Esbjerg Havn som bilimporthavn. Vi driver den eneste dedikerede bilterminal på en havn i Danmark, og vi opfylder de internationale kvalitetskrav til opbevaring af nye biler i henseende til parkering, belægning, overvågning og sikkerhed, siger Michael Lodberg.

Hovedparten af de importerede biler med Grimaldi Lines og EML distribueres direkte til forhandlere i hele landet. Et pænt antal biler gennemgår en ombygning til håndværksfirmaer, offentlige virksomheder og leasing/udleje, inden de distribueres. Det foregår på SAL’s eget værksted. I alt beskæftiger autologistikvirksomheden ca. 50 medarbejdere i Esbjerg.

Mere om: Bilimport | Esbjerg Havn


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Magnussen diskvalificeret: 100 gram benzin koster VM-point i USA

Kevin Magnussen overtrådte brændstofregel under søndagens løb i Austin og bliver diskvalificeret.

Magnussen tog point i USA - VM-afgørelsen udskudt

I et dramatisk løb i USA hentede Kevin Magnussen to point til VM-kontoen, mens finnen Kimi Räikkönen tog sin første sejr i 113 løb.

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Ajour med den danske autobranche

Du holder da weekend-åbent?

Prisbillige biler presser delebilerner

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Smart! Kodning sker via nettet

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Hertz lukker delebilerne

Dækbranchen opfattes beskidt

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvorfor vælge bilreklamer?

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliard...

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Send til en kollega

0.376