23948sdkhjf

Kæmpe bilterminal udvides for 20 mio. kr. i Esbjerg

Industrihavnen vil importere endnu flere biler end de nuværende 75.000.

BILIMPORT Der bliver skruet op for bilimporten i det vestjyske, nærmere bestemt på Esbjerg Havn, der udvider sin bilterminal for 20 mio. kr. Det skal sikre, at man har mulighed for at vækste fra de nuværende 75.000 biler, som hvert rulle ruller igennem havnen.

Det er virksomheden Scandinavian Auto Logistics A/S (SAL), der konkret håndtere modtagelsen og klargøringen af de nye biler, og her mener man, at virksomheden med udvidelsen vil træde ind i en ny æra med betydelige vækstmuligheder.



- Vi har i årevis været presset på de fysiske rammer på havnen. Med Terminal 2 er vi på plads og kan begynde at kigge på mere vækst. Vi konkurrerer hovedsageligt med Malmø Havn, hvorfra hovedparten af bilerne til det danske marked leveres, og jo flere fødekanaler ud i verden, vi kan få, jo stærkere vil vi stå i markedet. Det hele er naturligvis afhængig af, at Esbjerg Havn formår at udvikle sig konkurrencedygtigt, siger administrerende direktør Henrik Otto Jensen, Scandinavian Auto Logistics A/S.

De ca. 75.000 biler, som SAL årligt sender videre til distribution til forhandlere over hele Danmark svarer ca. 30 procent af det danske nybilmarked.

Esbjerg har nøgleposition
Terminal 2 på det nye havneareal i Østhavnen er på 60.000 kvm og har plads til 3.000 nye biler, og SAL råder dermed over et samlet areal på 110.000 kvm. Den nye terminal er dedikeret anløb af en af verdens største shortsea-transportører af nye biler, Europe Marine Line (EML), hvis bilskibe har plads til 700-3.000 biler og har sejlet på Esbjerg siden 2013. EML anløber havnen omkring 100 gange om året.

Michael Lodberg, der er kommerciel direktør i Scandinavian Auto Logistics A/S, uddyber:

Læs også: USA undersøger bilimports effekt på national sikkerhed

- Esbjerg Havn ligger gunstigt i forhold til bilfabrikker i hele middelhavsområdet, Tyrkiet, Nordafrika og de sydeuropæiske lande, samt England. Fabrikkerne ligger ofte i periferizoner, hvor de understøtter den lokale udvikling, og Grimaldi Lines’ rutenet ligger ideelt i forhold til dem. I Esbjerg får vi med den nye terminal bedre adgangsforhold for både losning af skibe og afhentning af biler til videre distribution, siger Michael Lodberg.

Ni bilmærker hives i land
Terminal 2 er dedikeret bilmærkerne Renault, Nissan, Volvo og Mercedes-Benz og ventes at stå for en import af ca. 35.000 nye biler om året. På Terminal 1, hvor Grimaldi Lines anløber med biler, containergods og ro/ro-enheder, modtages ca. 40.000 nye biler årligt af mærkerne Fiat, Opel, Ford, Citroën og Mitsubishi.

- Med den nye terminal manifesterer vi Esbjerg Havn som bilimporthavn. Vi driver den eneste dedikerede bilterminal på en havn i Danmark, og vi opfylder de internationale kvalitetskrav til opbevaring af nye biler i henseende til parkering, belægning, overvågning og sikkerhed, siger Michael Lodberg.

Hovedparten af de importerede biler med Grimaldi Lines og EML distribueres direkte til forhandlere i hele landet. Et pænt antal biler gennemgår en ombygning til håndværksfirmaer, offentlige virksomheder og leasing/udleje, inden de distribueres. Det foregår på SAL’s eget værksted. I alt beskæftiger autologistikvirksomheden ca. 50 medarbejdere i Esbjerg.

Mere om: Bilimport | Esbjerg Havn
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Forsikringsselskaber vinder på vejhjælp

Ni ud af ti danskere har en vejhjælpsaftale, men kun 16 procent har den gennem en bilforhandler, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Aktier i Europa: Dækproducenter ligger godt efter Michelin-tal

Ajour med den danske autobranche

God start på bilsalget i årets første måned

De seneste års høje bilsalg er fortsat intakt og der er solgt ca. 1.400 biler mere i januar i år mod sidste års første måned.

Plus

21 F1-løb kan ses på ny tjeneste

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Plus

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

Dansk Industri: Ambitiøst at EL vil hurtigt af med benzinbilen

FDM: Forbud mod benzinbiler har social slagside

2

Enhedslisten i frontalangreb mod biler

I stor klimaplan vil Enhedslisten investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

Plus

Er Ford Focus den rigtige Årets Bil?

En fejl i proceduren om kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 rejser spørgsmålet, om elbilen Hyundai Kona Electric kunne have vundet titlen. Formanden for MKD forsikrer, at Ford Focus er den rigtige vinder.

Plus

Manglende ladestik blev dyrt for forhandler

Skal der gives oplysning om, at en bil er brugtimporteret ved salg på det danske marked, og er manglende standardudstyr en væsentlig mangel?

Elbiler vinder frem i Hovedstaden

I Hovedstaden er lysten til at købe elbil fordoblet på et år, viser analyse fra Voxmeter.

Plus

Hvad kører du selv i, Bjarne?

Antallet af hestekræfter er komplet ligegyldigt. Nej, det handler om komforten i bilen og den samlede oplevelse. Sådan siger en af landets tunge drenge i bilbranchen, Bjarne Nielsen.

Bilsælger snød sig til Tesla - idømt fængsel

Bilsælger fra Holstebro dømt et års fængsel for groft bedrageri for svindel med køb af bil.

Plus

Via Biler køber bilforhandler i Silkeborg

Bilforhandler-kæmpe overtager Bilhuset Per B og rykker ind med Toyota.

Plus

Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på

Carshopper har fået et netværk på godt 50 bilforhandlere.

Plus

Fra affaldsplast til syntetisk diesel

Hele verden holder øje med den danske Quantafuel fabrik i Skive, der holdt rejsegilde med sine fire 18 meter lange pyrolyseovne, som skal lade millioner af syntetisk brændstof flyde.

Nyt spansk bølle-bilmærke

Fire danske Cupra-forhandlere. De 38 Seat-værksteder klarer servicen.

Plus

Seeberg: Sig nej til opgaver

Gratis markedsføring af elbiler

Plus

DTC vs. Super GT set med sponsorbriller

Grønt er det nye sort

Hvad er det de der gokart-piger kan?

Stjæler udstyr fra luksusbiler

Fire importørers valgdrømme

Gæld og lav efterspørgsel holder Tesla i lavt gear

LEDER: Den Store Krig om Data

Senest om Tom, Jan og Christina

Ole Sommer høster kulturpris

Sportens bedste fortæller røverhistorier

Dribe vil ændre måden danskerne har bil på

Ude og inde

Plus

Strammere regler for nybilsforhandlere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Sådan monteres bananformede spiralfjedre korrekt

Biltorvet søger studentermedhjælper

Autec fælgnyhed fra Rally Centeret

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Produktnyhed fra DENIOS

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Originale Mercedes reservedele. Ingen fordyrende mellemled.

TECTYL får ny kædechef

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Send til en kollega

0.182