MARKEDSFØRING Der er tale om spam, hvis en elektronisk henvendelse er udsendt af en virksomhed, modtager ikke på forhånd har sagt ja tak og henvendelsen indeholder markedsføring.
1 Kan et samtykke til markedsføring blive forældet, hvis det ikke er anvendt gennem længere tid?
Som udgangspunkt gælder et samtykke til at modtage markedsføring, indtil det tilbagekaldes. Det er dog Forbrugerombudsmandens opfattelse, at et samtykke kan falde bort efter principperne om passivitet, hvis virksomheden ikke har gjort brug af samtykket i en længere periode - det må anses for at være et år.
2 Skal man kunne afmelde nyhedsbreve via det medie, som man modtager det på (f.eks. e-mail) - eller er det nok med link til en hjemmeside?
Det er et krav, at der i reklamehenvendelser altid er en post- eller mailadresse, som modtageren kan henvende sig til, hvis han/hun ikke ønsker yderligere henvendelser. Derudover kan det være en god idé også at have f.eks. et afmeldingslink. Virksomheden har ansvaret for, at afmeldingslinket virker.
3 Må man betinge et køb af, at kunden giver samtykke til at modtage elektronisk markedsføring?
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er det som udgangspunkt ulovligt, at en forbruger skal sige ja tak til at modtage reklamer via sms eller e-mail for at få lov til at købe en vare. Det er dog tilladt f.eks. at tilbyde en rabat til forbrugere, der samtidig med købet siger ja tak til at modtage reklamer via sms eller e-mail. Det kræver dog, at forbrugeren også har mulighed for at købe varen til fuld pris) uden at acceptere elektroniske henvendelser.
4 Er det lovligt at indhente et samtykke til markedsføring i en e-mail eller sms?
Nej. Et samtykke til at modtage markedsføring skal være hentet, før markedsføringen sendes ud. Det kan derfor ikke indhentes ved, at man sender en e-mail eller en sms med en opfordring til at tilmelde sig f.eks. et nyhedsbrev. Et samtykke kan derimod indhentes via en hjemmeside eller ved, at forbrugeren udfylder en blanket i forretningen. Man må også gerne sende et brev med opfordring til at kunden tilmelder sig.
5 Må man indhente samtykke til markedsføring i handelsbetingelserne?
Nej. Hvis det står i handelsbetingelserne, at kunden ved at acceptere betingelserne giver tilladelse (samtykke) til at modtage markedsføring, er det ikke et "informeret" samtykke. Samtykket skal derfor også være tydeligt fremhævet over for den pågældende, for at det er tilstrækkelig informeret og dermed lovligt at bruge.
6 Er udsendelse af spørgeskemaer og markedsundersøgelser omfattet af spamreglerne?
Forbrugerombudsmandens holdning har i flere år været klar: Mails og sms’er med et link til markedsundersøgelser, kundetilfredshedsanalyser eller lignende er som udgangspunkt ikke omfattet af spamreglerne. Det betyder, at det er tilladt at sende den type mails uden forudgående tilladelse (samtykke) fra modtagerne. Men hvis analysen mv. har til formål at "brande" (fremme kendskabet til) en virksomhed eller reklamere for en virksomheds produkter, vil henvendelsen være spam og ulovlig, hvis modtageren ikke har givet tilladelse til det.
7 Må man have reklamer i en e-mailsignatur?
Forbrugerombudsmanden accepterer, at virksomheder viser et logo eller har en neutral henvisning til egen hjemmeside i en e-mailsignatur. Dette vil ikke være omfattet af spamreglerne. Det vil derimod være omfattet, hvis e-mailsignaturen indeholder tilbud eller andre former for markedsføring.
8 Må man sende reklamemails til tidligere kunder?
Nej, man må som udgangspunkt kun sende reklamemails til modtagere, der på forhånd har givet tilladelse (samtykke) til det. Det gælder uanset, om modtageren er en tidligere kunde. Det er kun lovligt sende e-mails til en tidligere kunde, hvis følgende betingelser alle er opfyldt:
• Kunden har oplyst sin e-mailadresse i forbindelse med et køb af en vare eller tjenesteydelse.
• Kunden ved afgivelsen af mailadressen blev oplyst om, at e-mailadressen ville blive brugt til at sende reklamemails, og kunden samtidig havde mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til dette.
• I e-mailen reklameres der kun for virksomhedens egne produkter, svarende til den/dem, som kunden købte, da han/hun afgav sin e-mailadresse.
• Kunden har mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til flere henvendelser ved hver reklamemail.
9 Er alle e-mails og sms’er fra virksomheder omfattet af spamreglerne?
Nej. Det er kun henvendelser, der udsendes for at markedsføre eller sælge varer, tjenesteydelser eller brande virksomheden - altså henvendelser med afsætning for øje, som er omfattet. Det er omvendt tilladt at kontakte andre med henblik på at købe noget af dem.
10 Må man sende e-mails til andre virksomheder?
Nej. Spamforbuddet gælder i forhold til alle, dvs. at virksomheden ikke må sende elektronisk markedsføring til andre virksomheder, medmindre de har sagt ja tak til at modtage den type henvendelser.
Disse spørgsmål og svar kan man se hos Forbrugerombudsmanden.dk, hvor der er flere af slagsen.
10 hurtige om spam
Få styr på reglerne for markedsføring.