23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Duellen på bilsalg

TOP 100: De to største bilimportører omsætter næsten det samme som resten. Men hvordan er Semler og Interdan gearet til fremtidens udfordringer?

ANALYSE Når det gælder bilimportører er det især to selskaber i Motor-magasinets Top 100, der springer i øjnene: Semler og Interdan. De to privatejede importører er i særklasse de to største herhjemme og er topscorer på de fleste nøgletal. Faktisk omsætter de to tilsammen næsten det samme som de øvrige aktører. Alle importører - med Nic. Christiansen som eneste bemærkelsesværdige undtagelse - tjente gode penge; bl.a. takket været et forrygende bilsalg og kunder, der er steppet en bilklasse op.

Semler er, akkurat som de foregående år, den ubestridte duks, men opkomlingen Interdan er ved at æde sig ind på den ellers så sikre etter. Interdan har eksempelvis fordoblet sit driftsresultat.

Men hvorfor klarer Interdan sig tilsyneladende så meget bedre end Semler? Det er der mange forklaringer på. Det er trods alt begrænset, hvor voldsomt Semler kan vækste, når nu deres portefølje af mærker udelukkende består biler fra Volkswagen-koncernen. Faktisk er det ganske bemærkelsesværdigt, hvor lidt Dieselgate har påvirket Semlers position.

Semler adskiller sig desuden fra Interdan ved at eje en stor del af deres forhandlere. Det gør det vanskeligt at praktisere en del og hersk-strategi og spille lokale forhandlere ud mod hinanden.

Mens Semler altså har haft en pænt, men ikke prangende, resultat, forholder det sig helt anderledes med Interdan, der har sat turbo på såvel omsætning som indtjening og er den importør med det bedste driftsresultat.

Men til forskel fra Semler har Interdan fået nye mærker på hylderne. Og det er lykkedes Interdan, med vanlig effektiv markedsføring, at gøre Citroën til en hyppig gæst på listerne over de bedst sælgende biler.

Men det stopper næppe her. Som bekendt fik Interdan i det tidlige forår Opel under sine vinger, så mon ikke vi snart ser en række aggressive kampagner for det tyske mærke?

Interdan har desuden evnet at vise rettidig omhu, da de i september sidste år meddelte, at man satte den ellers succesfulde privatleasing på vågeblus. Og det var altså før, regering og folketing barslede med et indgreb mod de allermest kreative leasingmodeller, som i praksis gjorde det muligt for en del importører at sælge luksusbiler helt uden registreringsafgift.

Leasing var imidlertid med til at give danskerne appetit på nye måder at eje bil på. Og det er netop problemet for både Semler og Interdan - og alle de øvrige importører.

Derfor ser vi, at importørerne nærmest falder over hinanden i bestræbelserne på at lancerer nye forretningsmodeller, som skal imødekomme det nye sorte: bil som abonnement.

Og importørerne slås ikke kun med ændret brugeradfærd. Avancen på de solgte biler er faldende, så både forhandlere og importører må finde nye måder at tjene pengene på.

Så det kan godt være, at konkurrencen blandt importørerne er hård. Men den gode nyhed er, at det bliver endnu vildere de kommende år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|