EFTERMARKEDET Automechanika Frankfurt sluttede den lørdag den 15. september efter fem messedage med et rekordantal udstillere, flere besøgende end i 2016 og en ny rekord for udstillingsareal. Messen tiltrak 136.000 besøgende fra 181 lande - en anden rekord. Af disse var cirka 10.000 på udstillingen for første gang. 82 procent af udstillerne sagde, at de havde opnået deres mål for arrangementet, mod 78 procent for to år siden.
Megatrendene på messen var digitalisering, rene biler og klassiske biler.
- Den 25. udgave af Automechanika Frankfurt var den største og mest internationale begivenhed i sin historie. Fra 11. til 15. september præsenterede mere end 5000 virksomheder, mod 4843 i 2016, deres nye produkter og løsninger inden for et område på cirka 315.000 kvadratmeter, siger Detlef Braun fra direktionen i Messe Frankfurt.
- Feedback fra vores kunder har været umiskendelig: Aldrig før har Automechanika Frankfurt været så fokuseret på fremtiden. Alle områder inden for automobil eftermarkedet - industri, detailhandel og værksteder - har reageret på megatrends, der omfatter forbundne biler, netværksværksteder og rene køretøjer, og har tilbudt et stort udvalg af innovationer til branchen. I alle 23 udstillingshal-etager og i udendørs udstillingsområdet summede det, tilføjer han.
Vigtigste eftermarkeds messe
Stemningen blandt de foreninger og udstillere, der stod bag lanceringen af Automechanika i 1971, var yderst positiv.
Mange leverandører viste fremtiden for reparation af køretøjer, herunder var augmented reality udbredt, og en række af dem gjorde det i form af workshops, så som Bosch.
Manfred Baden, formand for Automotive Aftermarket Division hos Robert Bosch, betragter messen for at være en stor succes:
- Automechanika er fortsat den vigtigste messe for eftermarkedet verden over, fastslår han.
Mange beslutningstagere
Porsche AG, som for første gang udstillede hos Automechanika, kvitterede for de besøgendes direkte feedback.
- Vi kunne præsentere vores innovationer inden for elektromobilitet og digitalisering til et bredt spektrum af eftermarkedet her, og det er præcis det, vi ledte efter, udtaler Robert Heismann, direktør for Aftersales Business Development hos Porsche.
Frank Beaujean, formand for ASA, var fuld af ros over for kvaliteten af gæsternes:
- Langt de fleste besøgende kom til Frankfurt godt forberedte, og vores medlemmer havde gode faglige samtaler med dem. En ting, der var særligt bemærkelsesværdigt, var antallet af beslutningstagere her, noget der gælder for besøgende fra Tyskland såvel som fra udlandet, siger han.
Investerer i dæk
En nyhed i Frankfurt var dæk-messen Reifen i den nye hal 12 med blandt andet live præsentationer af professionelle dækreparationer. Det gav værkstedsindehavere og medarbejdere en chance for at opleve fordelene ved digitale processer live og personligt.
- For mange er den største udfordring at kombinere dæk- og automotive tjenester, og de tekniske ændringer dette indebærer, siger Olaf Mußhoff, direktør for Automechanika Frankfurt, som også fremhævede synergierne mellem værksteds services og dæk:
- Det er ret simpelt: Dækkene hører til på Automechanika. For mange workshops, der bringer dæk og bilindustri sammen på ét sted og håndterer de tilhørende tekniske ændringer, udgør en stor udfordring. Derfor fortsætter vi med at investere i dette område, fastslår han.
Classic Cars
Som en modvægt til betydningen af den digitale verden har det nye Classic Cars udstillingsområde haft en fin debut på messen. 75 procent af udstillerne i dette nye område var meget tilfredse, herunder producenter af dele og autolak, nystartede virksomheder og foreninger.
- Med integrationen af et Classic Car-området har Messe Frankfurt fundet et passende svar på den store interesse for klassiske biler. Med vores stand på Automechanika kunne vi nå potentielle kunder og leverandører fra hele verden - ligesom vi havde håbet på, udtaler Jørn Schwieger, markedsdirektør for Volkswagen Classic Parts.
Den næste Automechanika Frankfurt er planlagt til at finde sted den 8. til 12. september 2020.
Messe: Fuld fokus på fremtiden
Ny udstiller rekord og flere besøgende på den 25. udgave af Automechanika.