METODE Motor-magasinets Top-analyse har til hensigt at kortlægge udviklingen, som den foregik i autobranchen i seneste regnskabsår. Årets Top 100-analyse tager afsæt i regnskaberne for mere end 200 danske autovirksomheder.
Vi har delt analysen op i underbrancherne: Bilimportører, bilforhandlere, bilportaler, biludlejere, dæk, reservedele, autogrossister og leasing, som alle får et indtjeningseftersyn og præsenteres efter performance.
De 100 største aktører på tværs af underbrancherne - målt på bruttoresultatet - har vi stillet op på den klassiske Top 100-liste.
Igen i år indeholder magasinet Top 10-lister, hvor vi hylder autobranchens motorer ud fra nøgletal som overskudsgrad, afkastningsgrad og egenkapitalens forrentning, men også omsætning, jobskabelse mm.
Det er på disse lister at giganter, nichevindere og underdogs mødes. Endelig har vi også listet de 100 største bundlinjer på tværs af underbrancherne - og som noget nyt suppleret med nøgletal for aktørerne.
Til analyserne af de enkelte underbrancher såvel som den samlede autobranche har vi indsamlet kvantitative data og kvalitative fortællinger, som sammen med regnskabsdata gør det muligt opridse tendenserne i autobranchen.
Talbehandling
Analysen er baseret på de senest tilgængelige årsrapporter medio/ultimo august 2018. Der indgår både koncern- og driftsselskaber i analysen. Flere udenlandske virksomheder udskiller ikke regnskabstal for de danske aktiviteter og er derfor udeladt af analysen. Nogle aktører opererer også i andre brancher, men vi har dem med, fordi de spiller en rolle i den danske autobranche.
Skæve regnskabsperioder betyder i praksis, at 2017-benævnelsen indbefatter de senest tilgængelige regnskaber og dermed tal for både rene 2017-regnskaber og 2017/18-regnskaber. I nogle tilfælde vil det senest tilgængelige regnskab dog være fra 2016/17.
Endelig har en lille række virksomheder omlagt regnskabsperioden enten sidste år eller forrige år, og det går ud over sammenligneligheden. I sådanne tilfælde præsenterer vi virksomhederne på lister og i tekster, men undlader dem fra dataanalysen. Det gælder også i andre tilfælde af ekstraordinære regnskabssituationer
Om nøgletallene
Når Motor-magasinets Top 100 går tæt på bundlinjen, mener vi resultat før skat.
Det er også resultat før skat, vi har benyttet til at udregne egenkapitalens forrentning, mens overskudsgrad og afkastningsgrad er udregnet ud fra driftsresultat.
Vi analyserer på omsætningen, når det er muligt - en del virksomheder opgiver ikke tal herfor. Ellers lader vi så vidt muligt bruttofortjenesten udtrykke aktiviteten på trods af de forskelle, der kan være virksomheder og brancher imellem.
Sådan har vi gjort
TOP 100: Få et overblik over, hvilke tal, der ligger til grund for tabellerne i årets Top 100.