23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Leasing tabte konkurrence-dygtighed i 2017

TOP 100: Registreringsafgiftscirkusset på Christiansborg medfører alvorlige mislyde på de leasingselskabernes bundlinjer.

BAKKEDAL Toplinjerne peger i retning af, at leasing fortsat trender i Danmark - eller i hvert fald gjorde det indtil den sidste del af 2017, hvor en sænket registreringsafgift og strammere regler på leasingområdet blev vedtaget på Christiansborg.



De største leasingselskaber øgede samlet set omsætningen med 7 procent sidste år. Faktisk var det kun Jyske Fleet og ALD, der med marginale fald ikke voksede. Alligevel er væksten væsentligt lavere end i 2016, hvor leasingtoppen voksede med 25 procent. Toplinjestigningen slog da heller ikke igennem på bundlinjerne, der for første gang i den femårige analyseperiode faldt samlet - med et dyk på 12 procent.



Dobbeltslag for leasingselskaber

Mere end to tredjedele af leasingsegmentet måtte se både driftsresultat og resultatet før skat svinde ind sidste år. Først blev leasingselskaberne, akkurat som bilforhandlerne, ramt af den pludselige opbremsning i efterspørgslen på biler, som efterårets finanslovsforhandlinger udløste. Dernæst faldt aftalen ikke ud til leasingselskabernes fordel. Det skyldes ikke bare, at den sænkede registreringsafgift gør det mere attraktivt at købe bil, men også at registreringsafgiften på leasingbiler nu skal genberegnes efter fire måneder med udgangspunkt i markedsværdien. På den måde er beløbet, som der skal betales registreringsafgift af, gennemsnitligt set blevet højere. Endvidere medfører genberegningerne øgede administrative krav og dermed omkostninger hos leasingaktørerne.



Bremsespor på bundlinjen

Den forringende konkurrenceevne satte altså bremsespor på 2017-bundlinjerne. Men også 2018-statistikkerne bekræfter udfordringen for leasingselskaberne. Andelen af leasede biler i forhold til det samlede bilmarked rasler ned. Og særligt hårdt ramt er privatleasingen med styrtdykkende markedsandele, viser tal fra Danmarks Statistik.



Tilfredse leasingselskaber

Selvom bundlinjeforventningerne blev punkteret af politik og prispres sidste år, udtrykker branchen tro på, at leasing-megatrenden fortsætter. Over en bred kam melder leasingselskaberne om tilfredshed i årsrapporterne, der - trods bump på vejen - oser af vækst. Forventningerne til fremtiden er blandede, men overordnet er leasing- aktørerne optimistiske. Og det underbygges af regnskaberne, der viser flere ansatte, større aktivmasser og voksende egenkapitaler. På kort sigt forventer enkelte dog, at afgiftsomlægninger og prispres vil ramme bundlinjerne igen i 2018. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126