23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

400 millioner kroner - hvordan gør du, Bjerrisgaard?

Semler Gruppen er atter en af de lysende stjerner i dette års Top 100: Hvordan gør I det dog, har vi spurgt koncerndirektør Jens Bjerrisgaard.

INTERVIEW Et resultat før skat på den rigtige side af 400 mio. kr. Hvorfor går det så godt, Jens Bjerrisgaard?



- Ha, der er ikke kun én trylleformel. Men jeg kan pege på i hvert fald fire forklaringer: Vi har mange dygtige medarbejdere. Vi har gode leverandører. Vi har dygtige forhandlere. Og markedet gør godt; apropos "leverandører".



- Selvfølgelig handler det også om, at vi skal have en glad leverandør sydpå - altså Volkswagen Group. Og det har vi. Men selv om Volkswagen er glad; det hører jo også med til historien om at være bilimportør i Danmark, det er et faktum, at vores marked jo er på størrelse med Hamborg. Det sætter jo en grænse for, hvor langt tyskerne vil gå.



Hvad lægger Volkswagen som fabrik mest vægt på?



- Volkswagen sætter først og fremmest fokus på kundetilfredshed og markedsandel. Og det gør jeg jo også.



Men som ansvarlig for det danske importselskab har du vel et tredje punkt, nemlig indtjeningen.



- Ja, klart. Men indtjeningen følger med de to første, nemlig kundetilfredshed og markedsandel. I øvrigt har vi jo set, at filosofien virker. I 2010 i forbindelse med firmaets store turn around havde vi en markedsandel på 13 procent. Og nu er den på 26.



Fra 13 til 26 på otte år. Du har ikke siddet på hænderne?



- Nej, dét har jeg ikke. Men fremgangen er jo ikke skabt kun takket være mig; det er jo hele holdet.



Apropos turn around; hvad er det vigtigste i at vende et markant underskud i 2009 til et overskud på godt 400 mio. kr. i 2017?



- Det er at holde ord og dermed opbygge troværdighed. Og lige her tænker jeg over for Volkswagen. Man kunne tænke et eksempel, hvor vi måske alligevel ikke har solgt 3.000 biler. Og hvis det ikke lykkes, så må vi jo selv betale.



- Men princippet gælder også overfor vores kunder. Når vi har lovet det, så holder vi det. Og hvis vi ikke kan det, må vi betale.



Det lyder dyrt?



- Jamen, vi betaler, fordi vi driver en langsigtet forretning.



Er det en kurs, du kan følge, fordi du står i spidsen for et privatejet firma?



- Ja, helt bestemt. Og det passer mig perfekt. Jeg kunne slet ikke forestille mig at arbejde for en fabriksejet importør.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141