POLOKLASSEN Den nyeste Ibiza fra Seat er en markant bil. Baseret på samme teknik inkl. den samme platform som den nyeste Polo fra søstermærket Volkswagen. Men læg lige mærke til denne detalje: Nyeste Ibiza blev faktisk lanceret før Volkswagen Polo.
Ved lanceringen i 2017 fremstod Ibiza en rum tid som klassens bedste. Bedre end Suzuki Swift, bedre end Toyota Aygo og bedre end Nissan Micra. Men siden Ibiza-lanceringen er både den nye Polo og den nye Ford Fiesta blevet en realitet; og i dag må Ibiza se sig overhalet af søsteren og konkurrenten på en række punkter.
Men især på tre områder er Ibiza fortsat stærk: Først og fremmest på bagsædepladsen og dernæst på køreegenskaberne samt motoren.
Er pris så et stærkt Ibiza-kort? Joe og så alligevel ikke helt. Ibiza er lidt billigere end den tilsvarende Polo, men ikke noget videre. Lige her markerer Ford Fiesta sig som den billigere.
Ibiza er i øvrigt et ældre navn - første Ibiza blev lanceret i 1984. Nyeste er den femte.
STYRKER & SVAGHEDER
+ Køremåde
+ Motor
+ Bagsædeplads
- Overhalet af Polo
- Kendskab
- Pris
MEKANIKEREN SKAL VIDE:
Seat Ibiza. Måske er der fortsat dem, der tænker for småt og for støjende om motorer i Ibiza-størrelse. At en 3-cylindret, 1-liters motor med omkring 100 hestekræfter er rigeligt til biler i denne størrelse er for længst bevist.
Det gælder også her i Ibiza - og det gælder uanset hvilket effekt man vælger (fra 95 til 115 hk) Og støjen fra tre cylindre på rad? Jo, den 3-cylindrede Ibiza har den karakteristiske 3-cylinder-lyd ved fuld acceleration - men nej, den støjer ikke. Faktisk stiller den sig frem som en af de mest forfinede motorer i klassen; fin sammen med Polo selvfølgelig, der jo har samme motor, og fin sammen med Ford Fiesta.
Som supplement til benzin-3’eren er der en 4-chylindret diesel på 1,6 liter. Fås kun med én effekt, nemlig 95 hk. Ikke meget, men husk, at diesel-heste altid føles af mere end benzin-heste.
Både manuel gearkasse og dobbeltkobling-gearkasse - her i Volkswagen-familien med navnet DSG.
SÆLGEREN SKAL VIDE:
Seat-sælgeren har især tre kort at spille: Motor, køremåde og bagsædeplads.
Om det første, den 3-cylindrede turbomotor (se afsnittet om, hvad mekanikeren skal vide; det er nemlig det samme). Og jo, Ibiza fås også med diesel, men benzineren er den mest interessant. Dernæst køremåde - her er bil med den spanske måde at styre på. Ibiza er præcis på rattet, og den styrer hurtigt ind i sving. Men vigtigst er, at bilen både er flink til dette med sving, men også til at køre behageligt hen over ujævnheder. Velfungerende affjedring med støddæmpere, der sluger det meste.
Dertil kommer så pladsen på bagsædet. Hvis Ibiza måske kun styrer lidt bedre end de fleste andre og måske kun har en lidt bedre motor, er der hvad bagsædepladsen ingen tvivl om noget som helst: God plads i alle retninger i Ibiza.
Og betydningsfuldt og faktisk et must i denne klasse i dag: Ibiza fås med automatisk nødbremse, der både kan se en bil og en fodgænger.
Testbil i denne artikel: Seat Ibiza FR 1,0 TSI DSG, 115 hk, 218.570 kr.
Biltest for professionelle: Seat Ibiza FR 1,0 TSI
Seat Ibiza på VW Polo-platform; en af miniklassens bedste. Her er hvad mekanikerne skal vide og hvad sælgerne skal vide om den sprøde spanier.