ELBLER En lydløs storm er i gang i Tyskland, hvor Mercedes-Benz, Audi og BMW for alvor skruer op for deres produktionsmuskler, når det handler om elbiler. Den nyeste i flokken er Mercedes-Benz EQC, som bilproducenten efter stort storhej præsenterede i sidste uge. Den bliver udstyret med et 408 volt batteri på 210 Ah og hvad der svarer til 80 kWh. Det betyder omregnet (efter den forældede NEDC-norm), at bilen skal kunne køre 450 kilometer på en opladning. Mercedes-Benz lover, at bilen er klar i midten af 2019.
Tilsvarende er BMW nu klar til at tage imod ordre på virksomhedens kommende iX3 SUV, der udstyret med et 70 kWh-batteri, som angiveligt skal kunne køre op til 400 kilometer. Dog forventer man lige nu, at bilen først er klar i 2020.
Sidst, men ikke mindst, er der der Audi og den såkaldte e-tron, der angiveligt får et 95 kWh-batteri og en rækkevidde på 400 kilometer - målt efter den nye WLTP-norm, som Folketinget i Danmark i sidste uge stemte igennem. Og umiddelbart er planen, at Audi e-tron lanceres i Danmark ved årsskiftet mellem 2018 og 2019.
Et wakeup call
Flere analytikere og udenlandske medier peger på, at den opskruede strategi hos nogle af de store tyske industrikæmper er et tegn på, at bilproducenterne for alvor føler sig truet af især Tesla, når det handler om at sælge elektriske SUV’er til det europæiske marked. Et af de sites, som følger udviklingen af elbiler tættest, er Electrek. Her kommenterer man Mercedes-Benz’s seneste satsning EQC med, at det godt kan undre, at den tyske producent kun er klar med et 80 kWh-batteri i 2019, på trods af samtidig at være bagefter både Audi og BMW på fronten for rene elbiler. Hvad der også undrer Electrek er den kraft, som EQC kan lade med, nemlig 110 kW, hvad der med sitets briller heller ikke er voldsomt imponerende med 2019-standarder. Både BMW iX3 og Audi e-tron kan klare opladninger op til 150 kW, så også her halter den nye elbil fra Stuttgart bagefter. Til sammenligning kan de nuværende supercharger-ladestationer hos Tesla klare godt 130 kW-opladninger, mens den nuværende Model X kan køre op til 565 kilometer på en opladning - dog baseret på den gamle NEDC-norm.
En række andre aktører
Hertil er det naturligvis vigtigt at nævne, at det langt fra kun er BMW, Mercedes-Benz og Audi der har taget kampen op med Tesla, der dog stadig sidder tungt på markedet for elbiler, som har en rækkevidde på over 400 kilometer. Hertil finder man eksempelvis Nissan Leaf, Renault, Hyundai, Jaguar og Volkswagen.
Man finder også Kia, Ford, Volvo og Toyota, der leger med i udviklingen af fuldt elektriske biler. Alle her nemlig planer for en udrulning af forskellige elektriske modeller med start fra 2019 og frem mod 2022.
Tyske el-missiler er rettet mod Tesla
Både Mercedes-Benz, BMW og Audi skruer op for produktionen af elbiler, der skal udrydde amerikanske Tesla i Europa.