23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Audi-satsning på el får intelligent bremsepedal

Audi e-tron vil være endnu bedre til at udnytte bremseenergi.

ENERGILAGER I ordets oprindelige forstand betyder rekuperation genvinding af spildvarme. Og oftest når der er tale om spildvarm fra varm røggas. Men her i den automotive verden har ordet de senere år fået en helt anden betydning - nemlig i stedet at genvinde den energi, som ellers normalt går tabt ved opbremsning. Det er en teknik, som efterhånden har været kendt i flere år. Et af de mest kendte eksempler er nok BMW’s system, der dog i praksis ikke giver meget mere end tre til fire procent.

Audi mener dog, at man har taget bremsesystemet til et nyt niveau ved for første gang at have kombineret tre forskellige rekuperationstyper på sin nye elbil Audi e-tron, der kommer til Danmark ved årsskiftet.

Tre niveauer
Det nyudviklede system har så at sige tre niveauer: En manuel påløbsrekuperation via skiftekontakter, en automatisk påløbsrekuperation ved hjælp af bilens såkaldte effektivitetsassistent og bremserekuperationen med glidende overgang mellem elektrisk og hydraulisk deceleration.

Audi e-tron kan, ifølge producenten fra Ingolstadt, rekuperere op til 0,3 g udelukkende ved hjælp af elmotorerne og uden at gøre brug af det konventionelle bremsesystem. Faktisk gør det sig gældende i flere end 90 procent af alle decelerationer. Dermed bliver praktisk talt alle normale bremsemanøvrer tilbageført til batteriet i energimæssig forstand.

Føreren kan, ved hjælp af skiftekontakterne ved rattet, indstille graden af påløbsrekuperationen til tre niveauer. På det laveste niveau ruller bilen uden slæbemoment, når føreren fjerner foden fra speederen. På det højeste niveau reducerer el-SUV’en hastigheden mærkbart, og føreren kan decelerere og accelerere bilen udelukkende ved hjælp af speederen. Det giver den såkaldte one pedal feeling. Det er samme system, man finder i Nissans nyeste Leaf, der også har en speeder, der på en og samme tid kombinerer det at fyre op for batteriet og så samtidig bremse bilen.

Elektrohydraulisk hjerne
Man hvad så med den almindelige hjulbremse? Den aktiveres først, hvis bilen bremses med mere end 0,3 g. Men også her vil Audi forsøge at overgå de øvrige direkte konkurrenter fra BMW, Mercedes-Benz og Tesla. Den sydtyske bilproducent har nemlig bygget et hydraulikstempel ind i det kompakte bremsemodul, som laver et yderligere tryk og dermed supplerer bremsekraft til rekuperationsmomentet. Hvis bilens sikkerhedssystem automatisk bremser bilen ned, går der ifølge Audi kun 150 millisekunder mellem indledningen af decelerationen og opnåelsen af det maksimale bremsetryk mellem bremse-belægninger og -skiver. På den måde forkortes bremselængden med op til 20 procent sammenlignet med et konventionelt bremsesystem, lover Audi.

Kan kombinere selv
Bilen, der jo på flere måder er en rullende computer, vurderer også, om den skal rekuperere med elmotor, hjulbremse eller en kombination af begge ting. Samtidig sker det elektrisk individuelt for hver aksel.

Bremsepedalen er frakoblet fra hydraulikken, og overgangen fra motorbremsning til ren friktionsbremsning er glidende og kan nærmest ikke fornemmes i føreren fod. Med systemet udnytter el-SUV’en målrettet sit maksimale rekuperationspotentiale.

I den forbindelse understøttes systemet af effektivitetsassistenten, der er en del af bilens standard-udstyr. Systemet registrerer de trafikale omgivelser og vejens forløb ved hjælp af radar-sensorer, kamerabilleder, navigationsdata og Car-to-X-informationer. Så snart føreren fjerner foden fra den højre pedal, bliver der vist en besked herom i Audi virtual cockpit.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172