UDDANNELSE - Vi gik alle og stjal hinandens salgsmedarbejdere i branchen. Derfor satte vi os sammen for at få flere sælgere, og så fandt vi på at lave denne akademiuddannelse. Vi ville vælge den selv i dag, hvis vi skulle uddanne os inden for salg i autobranchen.
Ordene kommer fra salgsdirektør hos Via Biler, Henrik Brøchner Jensen, og HR-direktør hos Nic Christiansen, Jan Johannesen. De er initiativtagere til den nye bilsalgs-akademiuddannelse, der også indeholder en lederdel. Uddannelsen er udviklet i samarbejde med Erhvervsakademiet i Aarhus ved Finn Rolighed, samt med Bilbranchen under Dansk Industri ved Hanne Baunkjær.
Kendetegnende ved den nye treårige akademi-uddannelse er, at virksomhederne, der beskæftiger eleverne, har dem mere i forretningen end når det gælder elever på biløkonomuddannelsen. Det er den enkelte elevs arbejdsplads, der betaler for uddannelsen.
Fra Erhvervsakademi Aarhus fortæller chefkonsulent Anker Nørlund Christensen, at uddannelsen giver landets bilvirksomheder mulighed for at fastholde talenter blandt eksempelvis weekend-sælgere.
- Vi kan se, at uddannelsen desværre endnu ikke tiltaler de ældste sælgere, selv om de måske dybest set er blevet lidt "rustne" og trænger til efteruddannelse. Dette første holds elever er alle fra først til sidst i ’20-erne, siger Anker Nørlund Christensen.
Det er et krav, at man har to års erhvervserfaring for at blive optaget på den nye akademiuddannelse.
Slut med at hugge hinandens sælgere
To branche-chefer så et behov for en akademiuddannelse og fik den strikket sammen via Erhvervsakademiet i Aarhus og Bilbranchen/DI.