23948sdkhjf

Forbrugslov vedtaget: få overblikket over biltyper

Nye biler, der kun har WLTP-data for km/liter, springer overgangsordningen over.

EMISSIONSLOV Skatteminister Karsten Lauritzen (V) kom halsende i sidste øjeblik med to ekstra ændringer til lovforslaget om den ny målemetode for brændstofforbrug (km/liter), som et bredt flertal vedtog i morges (torsdag 6. august).

Det ene ændringsforslag fastslår, at biler, der kun er målt efter den ny metode (WLTP), ikke omfattes af overgangsordningen, da de ikke har et tal for km per liter efter den gamle metode (NEDC).

Det andet ændringsforslag er en korrekturrettelse. Et sted i loven var henvist til ”registreringsafgiften”, men skal være ”brændstofforbrugsafgiften”.

Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det radikale Venstre samt de tre regeringspartier stemte for den ny lov, mens Enhedslisten, Alternativet og SF stemte imod.

Slutbehandlingen skete uden debat. Derefter gik man i gang med førstebehandlingen af finanslovforslaget. Mødet er flyttet til Landstingssalen, fordi håndværkere har indtaget folketingssalen.

Biltyperne - en oversigt fra Bilbranchen DI

For WLTP godkendte biler: Det korrelerede eller målte NEDC-forbrug (som man af praktiske grunde har benævnt NEDC-2) omregnes med en faktor 1,1 i perioden fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt til og med den 31. marts 2019. 
Fra den 1. april 2019 anvendes bilens WLTP-forbrug og her anvendes en omregningsfaktor på 1,21. 
For elbiler (BEV) og opladningshybrider (PHEV), der ikke har en angivelse af det elektriske forbrug på NEDC-niveau, anvendes omregningen af WLTP-forbruget allerede fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt.

Ikke godkendte WLTP-biler: anvender naturligvis ingen omregning.

Er bilen WLTP godkendt? Kriteriet for om en bil er ”WLTP-godkendt” og at dens NEDC-angivelse dermed er et NEDC-2 tal, som skal omregnes, er følgende: Findes der WLTP-data i bilens leverede COC-data er bilen WLTP godkendt. Ellers antages dens NEDC-angivelse for en NEDC-1-bil, der ikke skal omregnes.

Omregning af datainput. De Danske Bilimportører oplyser, at forhandlerne intet skal foretage sig med hensyn til omregning, alt dette sker direkte hos DBI IT og inden data leveres til myndighederne. DBI IT vil opdatere deres systemer, så de håndterer lovforslagets ændringer.

Elbiler – BEV. BEV-biler vil som det ser ud nu blive behandlet direkte af Motorstyrelsen selv. Motorstyrelsen vil omregne BEV bilernes ”skattemæssige benzinforbrug” med den relevante faktor (og da de skal anvende WLTP direkte er det så faktor 1,21), således vil DBI IT ikke foretage omregninger for disse biler.

Opladningshybrider – PHEV. PHEV-biler vil alene få deres benzinforbrug (det fra COC-data, ej det skattemæssige) omregnet – og som for BEV-bilerne allerede fra WLTP-angivelsen. Således vil PHEV-biler blive håndteret som en konventionel benzin-/dieselbil i DBI IT systemerne.

Energimærkning. Færdselsstyrelsen er endnu ikke klar med ny bekendtgørelse om energimærkning. Vi vil snarest informere, når der er nyt fra Færdselsstyrelsen.  

Restkøretøjer. I følge Bilbranchens oplysninger skal slutbruger jf. dispensationer fra Færdselsstyrelsen for restkøretøjer informeres om, at der er tale om et restkøretøj i henhold til artikel 27 i direktiv 2007/46/EU. Bilbranchen anbefaler at denne information indgår i aftalegrundlaget og dermed påføres den enkelte slutseddel. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093