MINI-GTI Hvad kendetegner en Suzuki? At den er lille og billig. At den har godt med udstyr. Og at designerne tør gøre den til helt sin egen. Men faktisk også at den har en ret så kraftig motor.
Præcist dette passer også på Swift-seriens dyreste, Swift Sport 1,4. Måske lige med undtagelse af ét, den har ikke en "ret så kraftig motor," denne test viser, at den har en rigtig kraftig motor. Vel siger bilens datablad "kun" 140 hk; men dagligdagen på asfalten giver et anderledes indtryk: Oplevelsen af effekten er nærmer 160 hk, ja, når motoren trække forhjulene rundt med et lille hvin nede fra asfalten, kunne man let fristes til at tro, at der var 175 hk under frontklappen.
Swift Sport er seriens topmodel og ud over store hjul og altså 140 hk, kører bilen frem forrest i forhandlerens vindue med masser af sikkerhedsudstyr - inkl. en velfungerende adaptiv fartpilot. Den er let at indstille, og den læser trafikken godt uden at give for hårde opbremsninger og for hidsige accelerationer.
STYRKER OG SVAGHEDER
✔ Motorkraft
✔ Sjov køreoplevelse
✔ Udstyr
÷ Pris
÷ Motor mangler "wroarr"
÷ Korte sæder
MEKANIKEREN SKAL VIDE:
Swift Sport står på japanernes nye platform med titlen Heartect. Derfor har Sport en række førerassistenter inkl. adaptiv fartkontrol. Motoren er en 1,4-liters rækkemotor med turbo - og altså ikke som de mindre Swifter, der har tre cylindre.
Den mekanik-interesserede løfter øjenbrynene flere gange under teknik-gennemgangen. For eksempel kommer Swift Sport med Monroe dæmpere og tykkere krængningsstabilisatorer, ligesom styretøjet er sat op for at opnå mere direkte styring. Sådan lover ingeniørerne - og efter testen kan vi bekræfte det. Det er klassisk "tuning" dette her; det samme er de større bremser. Og langt større hjul i øvrigt.
Gearkassen i Swift-sport er lagt sporty ud med forholdsvis korte skift. Testen beviste, at gearkassen rent faktisk er sporty og kan reagere på selv de hurtigste skiftebevægelser. Og vi kiksede kun ét eneste skift under hele testen.
Og til infotainment-interesserede: Multimediecenter med 7" skærm, DAB+ radio, Bluetooth, bakkamera og navigation.
SÆLGEREN SKAL VIDE:
Der er to typer kunder til den hurtigste Swift - dem, der rent faktisk overvejer at blæse på en Fiesta ST-Line og den kommende Opel Corsa GSi og rent faktisk overvejer en lille Suzuki med meget store hjul og en hæsblæsende motor. Dem skal sælgeren først og fremmest overbevise om, at 140 hk slet ikke er lidt, og at oplevelsen af effekten er langt mere.
Den anden type kunde er dem, som egentlig ønsker sig en billigere Swift - og hvor topmodellen kan være med til at sælge den billigere, så at sige. Til dem kan sælgeren pege på en lang række kvaliteter: Den rummelige kabine, den gode pris, den store mængde af sikkerhedsudstyr inkl. adaptiv fartkontrol, der på ingen måde er hverdagskost i prislejet 225.000 kr.
Videre kan sælgeren pege på, at Suzukis motorer har det med kun at nippe til forbruget, hvilket Swift Sport med de mange hk understreger. Vel er bilens officielle forbrugstal lige knap 18 km/l; men selv "raketten" med 140 hk kan man få til at holde sig over de 20 på literen.
Testbil i denne artikel: Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet til 224.990 kr.
Andre varianter af Suzuki Swift: 1,2 Dualjet Action med 90 hk til 133.970 kr. 1,0 Boosterjet Action Edition AEB med 112 hk til 171.970 kr.
Bil Motor Effekt Acc. Forbrug Udslip Pris
Swift 1,4 R4 140 hk 8,1 sek. 17,9 km/l 125 g/km 224.990 kr.
Fiesta 1,0 R3 125 hk 9,9 sek. 20,8 km/l 110 g/km 185.070 kr.
Up! 1,0 R3 115 hk 8,8 sek. 20,8 km/l 110 g/km 193.994 kr.
*) Vi sammenligner Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet med Ford Fiesta ST-Line og Volkswagen Up! GTI.
Biltest for professionelle - Suzuki Swift Sport
Måske bliver den kraftigste Suzuki Swift overset - i så fald er det helt uretfærdigt, konstaterer vi. Den er seriøst hurtig, er vores vigtigste budskab til Suzuki-sælgerne.