23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jura: Det kræver styr på tingene at afhjælpe efter bogen

Hvem skal tage initiativet, når kunden reklamerer, spørger ugens skribent.

KUNDEHJÆLP En sælger har afhjælpningsret overfor mangler, og den ret har kunden pligt til at acceptere. Hvis kunden påpeger fejl eller mangler og sælger tilbyder afhjælpning, så må kunden altså lade sig nøje hermed, medmindre der er tale om væsentlige mangler.



Afhjælpning skal ske inden rimelig tid og uden udgift og væsentlig ulempe for kunden. Det betyder i reglen, at sælger skal forestå transporten frem og tilbage fra kunden eller - hvis kunden selv kommer med bilen - betale erstatning for de udgifter, kunden har haft til fx bro, brændstof m.v. Efter omstændighederne kan kunden sågar kræve sin tabte arbejdsfortjeneste erstattet i medfør af reglen. Hvornår afhjælpning er sket inden rimelig tid er vanskeligt præcist at definere. Jo sværere fejl, jo længere tid, og sælger kan forlænge den tid, der er rimelig, hvis han stiller en lånebil til rådighed for kunden. Hvis sælger afviser, kan kunden lade mangel udbedre for sælgers regning andetsteds.



Tilbuddet er ikke altid nok

Ikke alle kunder (eller sælgere) formulerer sig lige godt, når de tilbyder afhjælpning. De fleste sælgere vil gerne selv se bilen, førend de udtaler sig om eventuel afhjælpning og det blotte tilbud om at undersøge bilen, er sjældent nok til at udgøre et egentligt afhjælpningstilbud. Den sikre løsning er selvfølgelig at sende kunden en bekræftet værkstedstid for derefter at lade bilen afhente på et fejeblad eller lignende, men mindre kan faktisk også gøre det.



I en nyere - ret banebrydende - sag, sag 16081, havde en kunde reklameret over forskellige fejl på en nyindkøbt bil, hvorefter sælger havde tilbudt at besigtige bilen. Kunden krævede, at sælger selv hentede bilen, hvorefter besigtigelsen og den eventuelle udbedring strandede. I Ankenævnet fastholdt sælger, at han gerne ville besigtige den - men uden at tilbyde en egentlig afhjælpning.



Ankenævnet kom frem til, at sælger ikke havde afvist at håndtere reklamationen, og at kunden i den henseende havde pligt til at stille bilen til rådighed.



Hvis kunden herefter blev påført et tab, så kunne han rejse det over sælger. Sagen er speciel, fordi den bryder med den traditionelle retsstilling om, kunden bare kan læne sig tilbage og lade sælger gøre alt arbejdet. Det kan kunden IKKE - og det er vel egentlig også rimeligt nok, at kunden også pålægges lidt initiativ, når nu det også er i hans interesse at få udbedret manglerne.



Om afgørelsen er en enlig svale er svært at afgøre. Det giver rigtig god mening - også rent samfundsøkonomisk - at kunden medvirker til at bilen besigtiges, hvorefter sælger kan tage stilling til, om der er tale om en reklamationsberettiget mangel.



Når sagen skal vurderes i forhold til dens såkaldte præjudikatsværdi - altså dens værdi for fremtidige sager - skal det huskes, at købeloven kræver, at sælger tager et initiativ, når køber reklamerer - dvs. tilbyder afhjælpning. Sælgers tilbud om afhjælpning afskærer altså som udgangspunkt købers ret til at fremsætte andre krav.



Der er dog allerede nu praksis, der viser, at hvis kunden ikke udsættes for nævneværdig ulempe, ved at bringe det solgte til sælger for en vurdering, så skal kunden bringe det solgte til sælger. Det gælder især, hvis kunden ikke bor langt væk fra sælger eller der er tale om mindre effekter, fx mobiltelefoner. Udfordringen med biler er, at de er store og uhåndterlige, hvis der sker en større defekt, ligesom kunden sjældent kan overskue konsekvenserne ved at fortsætte kørsel med fx en lysende lampe. I så tilfælde er det i hvert fald op til sælger at oplyse kunden om mulige konsekvenser, og sker der herefter følgeskader, så vil disse også være omfattet af reklamationsretten, hvis den oprindelige defekt er en køberetlig mangel.



Bliver handlen hævet?

Som sælger skal man også huske, at hvis kunden kan opfatte sælgers svar som en afvisning, så kan kunden lade forholdet udbedre for sælgers regning andetsteds. Alternativt kan kunden iht. købeloven kræve at handlen hæves - uanset egentlig, hvor væsentlig en mangel, der foreligger. Ankenævn for biler er tilbageholdende med at lade handlen hæve, hvis manglen er beskeden, både i forhold til økonomi og i forhold til dens indvirkning på bilen, blandt andet fordi alternativet er at tilkende kunden en økonomisk kompensation i stedet.



Det bedste råd er lige nu: tag aktivt initiativ til at besigtige bilen, hvis kunden påberåber sig en mangel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.13