JOBTAL i foråret betegnede Henrik Reinhard, formand for foreningen SKAD, 2018 som "grimmeste år" nogensinde med den lave reparationsgrænse på 65 procent. Dertil sagde han sarkastisk:
- Laveste reparationsgrænse og laveste afgiftsniveau, hvilket påvirker markedsprisen og fører til flere totalskadede biler, der faktisk ofte er i rigtig god stand, men af beskatningsårsager skal kastes bort. Hurra for miljøet og arbejdspladser, da ingen af de to områder bliver tilgodeset, sagde Henrik Reinhard dengang.
På samme generalforsamling i april mente SKAD også, at den forhøjede reparationsgrænse på 70 procent i 2019 og 75 procent i 2020 næppe vil komme branchen til gode. Slet ikke i en tid med faldende bilafgifter. I ny analyse fra SMVdanmark fortæller dog en lidt anden historie. Her er der en vis positiv stemning at spore. I undersøgelsen svarer knap hver femte, at de forventer at ansætte flere, når grænsen hæves. Tilsvarende svarer 13 procent, at de forventer at hive lærlinge ind i biksen, når grænsen fremover kommer til at hedde 70 og 75 procent.
Den brugte hovedpine
For Kristian Bech, der er chefkonsulent hos SMVdanmark er det glædeligt, at autogenbrugerne allerede nu er positive over for grænsesænkningen.
- At værkstederne allerede nu planlægger nye ansættelser, understreger at en højere reparationsgrænse er god for samfundsøkonomien. Jeg forventer, at vi vil se, at endnu flere vil ansætte, når forhøjelsen træder i kraft med årsskiftet og igen når den nye grænse bliver fuldt indfaset i 2020. Det er især glædeligt, at der bliver ansat flere lærlinge, så flere unge mennesker kan få opfyldt deres drøm om at arbejde med biler, siger Kristian Bech.
I forhold til klimaet er det også en rigtig god retning, som tallene kan være med til at pege i.
- Det gør sammen med de positive perspektiver for cirkulær økonomi, miljø og klima, at en højere reparationsgrænse er noget vi må rose et bredt flertal i Folketinget for at have indført, fortæller Kristian Bech.
Han mener dog også, at tiden er kommet til, at politikerne tager ansvaret alvorligt med hensyn til originale, brugte reservedele, som ligeledes kan indgå i cyklussen.
- Nu mangler vi så, at de tager fat på den anden halvdel af reparationsreglerne, nemlig omkring brugen af genbrugsreservedele i skadesopgørelser. Det er jo hovedrystende, at man ikke må opgøre skader med gode genbrugsreservedele, det fører til, at alt for få reservedele bliver genbrugt og for mange biler med få år på bagen ryger på bilkirkegården.
Nye tal: Flere i arbejde når skrotgrænse hæves
Det vil have en positiv effekt på branchen for autogenbrugere, når reparationsgrænsen hæves i de kommende år.