DIESELFARVEL Dieselbiler fra før 2005 står måske sandsynligvis ikke foran den mest lyse fremtid. I hvert er regeringen i forbindelse med kommende forhandlinger en 2030 klimaplan, der vil dele skrotpræmier ud til dem, som sender dieselmotoren på pension. Det skal ske som led i både Danmarks og EU’s klimakrav, hvor også transportsektoren spiller en afgørende rolle.
Umiddelbart er der glæde at spore hos landets store forening for autogenbrugere, nemlig Dansk Autogenbrug, hvor Lasse Haubo er bestyrelsesmedlem.
- Generelt synes jeg, at en forhøjelse af skrotpræmien er en god idé. Det vil få flere dieselbiler væk fra landevejen. Hvor mange det bliver, tør jeg ikke sige, men jeg tvivler på at det vil være tilstrækkeligt, siger Lasse Haubo og fortsætter:
- Derudover vil der, set med vores øjne, sikkert komme nogle bedre biler med flere brugbare reservedele ind til genbrug, hvilket jo er godt for både økonomien og miljøet.
Lasse Haubo mener også, at dieselbiler i flere omgang har fået nogle hug, og på den måde er det et fint initiativ, hvis man også lægger en gulerod ud, som forbrugerne kan gå efter.
- Dieselbiler har længe været udskældt og er også blevet straffet med eksempelvis forhøjet vægtafgift. Jeg kan godt lide princippet i at hvis man laver en strafafgift, så kombinerer man det også med en gulerod for at træffe det rigtige valg.
Skrotgevinst for gamle dieselbiler er en god idé
Autogenbruger er på linje med regeringen om diesel-skrotpræmie.