23948sdkhjf

Lidt større biler hitter i salgstal

Den overordnede tendens er fortsat, at danskerne helst køber lidt større - og typisk sikrere - biler her i 2018 end i de foregående år.

STATISTIK Mikrobilernes andel er, for årets første otte måneder, faldet til 11 procent fra cirka 17 procent sidste år.

B-segmentet har i mange år været det mest solgte i Danmark, modsat i vores europæiske nabolande med lavere bilafgifter; andelen ligger på cirka 25 procent for år til dato (et minimalt fald sammenlignet med sidste år).

Den lille mellemklasse (C-segmentet) holder andelen nogenlunde fra de seneste år med 18 procent.

Den store mellemklasse (D-segmentet) er rykket et par procentpoint op til nu at udgøre knap 11 procent for de første otte måneder af 2018.

Højdespringeren er fortsat crossovers i SUV’ernes J-segment, som er steget fra at udgøre cirka 17 procent af markedet til knap 27 procent i år. Dermed bliver SUV-segmentet, med de populære cross-overs, det største segment.

Her er det vigtigt at præcisere, at der er rigtig mange forskellige bilmodeller i J-segmentet. Men fælles for dem er, at alle er høje biler, sammenlignet med de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchbacks; de er lettere at komme ind og ud af og skaber godt overblik i trafikken i kraft af en høj siddeposition.

- Vi nærmer os europæiske bilstørrelser, fordi de nedsatte afgifter giver mulighed for at rykke et nummer op i bilstørrelse for de samme penge som før. Heldigvis ofte uden at gå på kompromis med miljøet, da mange af de større bilmodeller er ganske brændstoføkonomiske, siger Gunni Mikkelsen, direktør i De Danske Bilimportører. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157