BUSINESSCLASS Det store slag i businessclass har i årtier været Audi A4 versus BMW 3 versus Mercedes C. Og i årevis med BMW’en som vinderen - i hvert fald herhjemme.
Men seneste er der vendt op og ned på styrkeforholdet i den betydningsfulde klasse. Mercedes har mast sig frem; op på siden af BMW og seneste er bilen med stjernen på fronten nummer et. Lige nu er Mercedes C-Klassen bilen, de andre stræber efter. Salgstallene taler deres eget sprog: Efter at have afsluttet salget af biler i perioden januar-juli 2018, var der sendt 1.883 C-Klasser ud over disken, hvilket placerer bilen på en 17.-plads på de syv måneders top 20. De to andre er end ikke på top 20; BMW med 1.265 og Audi med 1.100.
Noget andet er oplevelsen af bilen - også her er Mercedes forrest på en lang række områder. En Mercedes er jo først og fremmest en Mercedes; der knytter sig jo fortsat stor prestige til mærket med Mågevingen, ligesom mange års høj pris har haft en tilsvarende effekt på prestigen.
STYRKER & SVAGHEDER
✔ Køredynamik
✔ Design
✔ Elektronik
÷ Ulogisk infotainment
÷ Bagsædeplads
÷ Pris (trods alt)
MEKANIKEREN SKAL VIDE:
Mercedes C kendetegnes af tre karakteristika: C er en bil efter opskriften langsliggende frontmotor/baghjulstræk. C’s motorer kører konsekvent efter downsizing-princippet. Og C kan fyldes med al den avancerede elektronik, som mærket Mercedes brander sig på.
Det første kræver intet specielt af en mekaniker med stjerne. Det næste kræver basal forståelse for, hvorfor små motorer er effektive og mindre forurenende (og ikke "slappe") ligesom det kræver viden om især turbo og elektronik. Det sidste stiller krav til hele den elektroniske del af mekaniker-faget, der altså ofte er noget helt andet end ren mekanik.
Den nye C-Klasse her i næstmindste benzinversion er på kun 1,5-liter, men dog med 4 cylindre. Dertil kommer den med det nye milde hybrid-system kaldet EQ-Boost, der er med til at sikre mere moment lige når bilen sætter i gang.
Derfor kan C både præstere en hurtig 0-100 på 7,7 sek., og et lavt udslip på 140 g/km. Det første takket være QE, og det anden takket være lille slagvolumen.
SÆLGEREN SKAL VIDE:
Bilen her er en Mercedes med al den prestige der følger med; en historie om biler af høj kvalitet, med høj sikkerhed - men også med dyre biler. Det sidste skal sælgeren være klar til at imødegå; vel er Mercedeser inkl. den aktuelle C-Klasse ikke billig; men den er kun marginalt dyrere end tilsvarende biler fra "de to andre."
For nogle er en Mercedes fortsat en blød-hat-bil. Men det holder ikke længere. Faktisk har Mercedes generelt kørt fra temmelig blød affjedring til at være klassens mest dynamiske - også mere dynamisk end BMW. Det skyldes bl.a., at Mercedes C kan fås med køreprogrammer, hvor der vitterligt er forskel på normal og sport. Videre har mærket med stjernen udvist større mod end BMW, når det gælder design.
Mercedes og elektronisk sikkerhed hører sammen, f.eks. var mærket først til at introducerer ABS-bremser - det var helt tilbage i 1978. Seneste C-Klasse kan købes med mange af de elektroniske sikkerhedssystemer, der tidligere var forbeholdt de dyreste Mercedeser.
Testbil i denne artikel: Mercedes-Benz C-Klasse 200 Stationcar 9G-Tronic til 527.600 kr.
Andre varianter af Mercedes C-Klassen: F.eks. C180 Sedan til 468.600 kr., C200 Sedan til 502.600 kr. C300 602.600 kr. og C 200d Sedan til 512.400 kr.
Bil Motor Effekt Acc. Forbrug Udslip Pris
C-Klassen 1,5 R4 184 hk 7,7 sek. 16,4 km/l 140 g/km 502.600 kr.
Audi A4 2,0 R4 190 hk 7,7 sek. 18,2 km/l 126 g/km 467.837 kr.
BMW 3 2,0 R4 184 hk 7,2 sek. 16,9 km/l 136 g/km 475.871 kr.
*) Vi sammenligner Mercedes-Benz C-Klasse 200 Sedan 9G-Tronic mod Audi A4 20, TSFI 190 årgang 2018 og BMW 320i aut. M-Sport.
Med kursiv = bedst
BILTEST FOR PROFESSIONELLE Mercedes-Benz C-Klasse 200 Stationcar 9G-Tronic
Mercedes C har overhalet BMW 3 som ledende bil i den dyrere businessclass. Hvad kan forklaringen være? Her er svarene - især svarene til Mercedes-mekanikere og -sælgere.