23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Q&A til Bjarne Hessel.

Firmaet Ejner Hessel fejrer 50 års jubilæum som Danmarks største bilforhandler og -værksted. Derfor stiller vi adm. direktør Bjarne Hessel seks spørgsmål.

Q&A ? Med al respekt for Jeres tre bilmærker, Mercedes, Renault og Dacia; ingen af dem er jo volumensælgere. Så hvordan er Ejner Hessel blevet står stor - på omsætning er I jo større end både importørerne af Mercedes, Renault og Dacia.

! Forretningen har jo eksisteret i mange år og har foretaget mange opkøb hen ad vejen. Men det hører også med til resultatet, af vi har andre typer firmaer, f.eks. med påhængsvogne og sættevogne, ligesom vi har et en afdeling, der tager sig af brugte biler. Endelig udgør vores værksteder jo også en stor del af forretningen.

? Flere kvinder ind i autobranchen er en af tidens tendenser. Er der kvinder nok og især kvinder nok på direktionsgangen? Et måske ledende spørgsmål, for der er jo ikke én. Men er der kvinder på vej ind i ledelsen?

! Jo, vi har allerede mange kvinder i firmaet. Og der er da også mange kvinder, der er interesserede i autobranchen. De mange kvinder, vi har, er et udtryk for en naturlig udvikling - og jeg er da sikker på, at der også en dag kommer en kvinde ind i ledelsen. Så når der lige nu ikke er kvinder i ledelsen er det ikke et udtryk for et bevidst fravalg; det er kun et spørgsmål om tid.

? I lægger også vægt på særlige nicher i Jeres forretning, f.eks. AMG fra Mercedes-Benz og R.S. fra Renault? Er den forretningsmæssige idé først og fremmest at sikre Jer de dygtigste medarbejdere på alle planer?

! Jamen, AMG og R.S. er jo en del af de to mærkers koncept og en del af mærkernes branding - og det samme gælder jo for os. Dernæst ligger vi jo godt placeret i forhold til kunderne. Vi vil gerne være innovative og komme hele paletten rundt. Og så siger det sig selv, at det også er med til at tiltrække dygtige medarbejdere.

? Mercedes er førende på avancerede førerassistenter og Renault er førende på elbiler. Hvordan forbereder I Jeres værksteder på disse to helt nye områder?

!Når det gælder Mercedes: Førerassistenter er jo bare en naturlig del af udviklingen, der fører over i de førerløse biler. Men folk bliver jo løbende uddannet, så det er jo ikke noget særligt. Anderledes er det med elbiler, det er jo helt anden teknik. Men nej, jeg ser heller ikke det som et særligt problem. Det er en udfordring, vi må løse, når vi når dertil. Det er sådan man må gøre, når man satser på at være med.

? I har jo opkøbt Starmark - hvad er den overordnede strategi i opkøbet?

!Det er egentlig en naturlig udvikling. Mercedes København og vi ejede jo hver vores halvdel af Starmark, og da København ønskede at trække sig ud, var det naturligt for os at overtage. Det passer da også godt ind i vores strategi - at vi gerne vil have et separat udsalgssted for brugte biler.

? Er Ejner Hessel i realiteten ved at "æde" Mercedes-Danmark?

!Jeg ved ikke, hvad du mener med det spørgsmål. Men vi har et godt samarbejde med importøren, vi er forhandlere, og det har vi det godt med

BREAKING
{{ article.headline }}
0.176