FØRERASSISTENTER Et nyt studie fra amerikanske Insurance Insitute for Highway Safety (IIHS) slår fast, at øjeblikkets biler med avancerede førerassistenter ikke altid er sikre.
IIHS har gennemført en meget lavpraktisk, men også realistisk test af fem biler med assitenter på niveau 2. Det var BMW, Mercedes, en Volvo og to Teslaer. Og konklusionen er ganske foruroligende: Bilerne kan ikke blive i vejbanen, de snydes af sving, skygger og bakker - og de overser parkerede biler.
Testen foregik helt realistik både på vej med sving og bakker. blandt andet blev hver bil kørt seks gange på tre forskellige vejstrækninger - en regulær virkeligheds-test.
Her var det kun Tesla Model 3, der klarede at holde sig inden for de striber, der markerede vejbanen. Tesla Model S var tæt på, men havde problemer med et bestemt sving, hvor bilen konsekvent drejede for meget. En enkelt af bilerne - BMW 5-Serie - klarede kun udfordringen tre af de i alt 18 testdiscipliner.
At køre udenom parkerede biler er sin egen del af førerassistenter. Også det undersøgte IIHS. Alle fem biler kunne nedsætte farten og køre udenom den parkerede bil.
Dog standsede Volvo S90 noget mere abrupt end de øvrige modeller. På åben vej var det udelukkende Tesla Model 3, der formåede at reagere på den parkerede bil. Men det havde dog en bagside, idet Teslas mindste havde tendens til at bremse ned for skygger på vejen.
Ud fra testen er IIHS endnu ikke klar til at konkludere hvilken producent, der har den bedste niveau to assistent - det kræver yderligere test.
Bilerne med førerassistenter på niveau 2 har bl.a. adaptiv fartpilot og vognbaneassistent og er således ikke så avanceret som den Audi A5 Cab., vi har beskrevet i den ovenstående artikel.
Førerløs: Virkelighedstjek kiksede
En amerikansk undersøgelse af en række biler med avancerede førerassistenter fik et overrakende resultat.