23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Adapter vigtig ved klimatjek

Servicekoblingen fra fyldestationen kan ikke altid nå servicestudsen på bilen.

AIRCON Det sker ind imellem, at en tekniker på et klimaværksted bliver dybt frustreret, når den nyligt anskaffede fyldestation skal tages i brug. Servicekoblingen fra maskinen viser sig ikke at kunne nå hen til bilens servicestuds, og værkstedet har ikke fået anskaffet den adapter, som hører til. Typisk fordi de slet ikke vidste, at den var nødvendig.

- I en periode med stor efterspørgsel på aircon-tjek kan det i den grad være en streg i regningen, at man står uden en adapter til fyldestationen, fordi det reelt betyder, at man ikke kan få lavet tjek. Derfor skal klimaværkstederne altid være opmærksomme på at få den rigtige adapter, når de anskaffer en ny fyldestation, opfordrer Thomas Nielsen, teknisk chef hos Dometic Waeco.

Bilproducenter går solo

Årsagen til at en adapter er nødvendig er, at ikke alle bilmærker placerer servicestudsen samme sted på bilen. Det betyder, at servicekoblingen fra fyldestationen i flere tilfælde ikke kan kobles på.

- Fyldestationen er en universalmaskine, som ikke kan tilgodese samtlige bilmodeller, så derfor er en adapter simpelthen et must, siger Thomas Nielsen.

Han oplyser, at det er kendte bilmærker som for eksempel BMW, Renault, Mercedes og Ford - og i særdeleshed biler med det nye kølemiddel R1234yf - som har valgt at gå egne veje for placering af servicestudsene.

Hos Dometic Waeco har man taget konsekvensen af det til tider manglende kendskab til adaptere.

- I dag har vi altid et udvalg af adaptere med i vores servicebiler, så vi kan præsentere dem for værkstedet i forbindelse med levering af fyldestationen, siger Thomas Nielsen.

En adapter koster cirka 500-700 kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|