DRIVKRAFT Det går fremad for salget af el- og hybridbiler i Europa, og halvvejs på året har bilforhandlerne sammenlagt nået en million solgt biler, hvilket især ledes af Norge, Tyskland og Storbritannien målt på antal. Det viser en opgørelse fra sitet EV Volumes, der nærstuderer salget af de elektriske køretøjer. Det er især plugin-hybrider der springer i øjet, da netop den kombination ser ud til at tiltrække kunder spredt ud over EU-landene. Tallene viser hertil, at der mellem januar og juni blev solgt over 195.000 plugin hybridbiler, hvilket er et spring på 42 procent sammenlignet med 2017 - heri er medregnet både personbiler og varebiler.
Som Motor-magasinet også fortæller, er det de norske bilkøbere, som for alvor har sat strøm til vognparken, og her er der år til dato indregistreret 36.500 plugin’er, mens Tyskland forventes at sende op mod 88.500 hybridbiler på vejene.
De mest populære
En af de mest nærliggende forklaringer på, hvorfor plugin hybrider i øjeblikket er en stærk salgsvare ude blandt de europæiske forhandlere skyldes ifølge EV Volumes også, at tiden fra bestilling til levering er kort. I gennemsnit bruger forhandlerne kun fire dage på at levere en given model, hvis den er på lager, og i snit er leveringstiden fra fabrikkerne på omkring to måneder.
Nogle af de mest populære mærker, som er bestilt i over 10.000 eksemplarer er ifølge opgørelsen Hyundai Kona, VW e-Golf, Jaguar iPace, Nissan Leaf og Tesla Model 3. Der er en del forskel på landene, men det er især Norge, Island og Sverige, hvor procentandelen ligger højst, når det kommer til el- og hybridbilerne. Ikke overraskende nævner EV Volumes det afgiftsrod, som Danmark har været præget af i længere tid og som har haft en direkte effekt på adoptionen af eldrift.henmo
Derfor sælger hybrid som aldrig før i EU
Kort leveringstid og voksende udbud forklarer fremgang.