BILHUS Der er 29 grader og skyfri himmel, da Motor-magasinet svinger forbi Dynamovej 12 i Gladsaxe lidt uden for København. En række håndværkere er i gang med at skære isoleringsplader ud til fundamentet af et nyt toetages bilhus, som skal rumme modeller fra Jaguar og Land Rover-koncernen.
Her skal både være udstilling, salgs- og mødelokaler og et stort værksted med tilhørende vaskehal og klargøring. Men hvor selve bilhuset på ydersiden bliver rent, glat og stilrent at kigge på, vil verdenen under huden nemlig se helt anderledes ud. Det kommende bilhus, som efter planen skal stå færdig i en af de første måneder af 2019, er nemlig et bevis på de ekstremt strenge krav, som stilles til de mange underleverandører, der er med til at skabe helhedsbilledet. En af dem er Prima-vent og direktør Erik Junge. Firmaet har specialiseret sig i ventilationssystemer til blandt andet autobranchen.
- Det er ingen hemmelighed, at det kommende Jaguar Land Rover-hus trækker tænder ud og er en udfordring for os. Allerede nu har vi en bunke fyldte sagsmappe med tegninger og forslag til løsninger i forhold til ventilation og udluftningskomponenter i bygningen. Og fælles for det hele er, at alt skal skjules. Og her mener jeg alt. Det er virkelig svært og sætter os på prøve, fortæller Erik Junge.
Prima-vent skal leverer både rumventilation, gasudsugning og alt ind imellem der lægger sig op af frisk luft til bilhusets ansatte.
- Vi bliver virkelig udfordret i den måde, vi normal har tænkt på og designet vores ventilationssystemer. Da alt skal være skjult, er vi nødt til at komme op med nye måde at fremstille eksempelvis de styreenheder, der er forbundet til gasudsugning. Oppe under loftet bliver det nemlig lidt af en jungle, hvor vi både skal sikre nem og hurtig adgang til diverse komponenter alt i mens, at rør og styrenheder skal være usynlige. Det er ikke nogen nem opgave, forklarer Erik Junge.
Mere overvåges med data
Derfor er der travlhed hos producenten i Esbjerg, og efter planen skal første leverance af ventilationsudstyr være færdig i første uge af juli. Men hvad der også kommer til at kendetegne byggeriet i Gladsaxe og Jaguar Landrover-huset er brugen af data. Som i mange andre brancher er autobranchen godt i med at gå online, både når det gælder servicebøger, værksstedsbooking, mobilitetsudbydere og altså også mere fysisk inventar - herunder ventilation, udsugning og klimaanlæg. Prima-vents anlæg er udstyret med et hav af følere, der gennem en app kan hjælpe producenten med at overvåge sine anlæg rundt om i landet.
- Og faktisk kan vi i mange tilfælde nå at rykke ud til kunderne, før de måske selv aner, at deres anlæg er på vej til at gå i stykke eller arbejde ude af takt. Det er muligt takket være intelligent brug af data, fortæller Erik Junge.
Han fortæller, at man fra hovedkontoret i Esbjerg gennem en Siemens-løsning har et danmarkskort, hvor de opkoblede ventilationssystemer er markeret. Skulle et anlæg trænge til service eller på anden måde være på vej til at fejle, får folkene en melding på kortet.
- Det gør, at vi kan være på forkant og måske undgå at rykke ud til kunderne, hvis det er noget, man kan klare ved hjælp af et telefonopkald. Skal vi rykke ud, sker det typisk proaktivt, så vi sender et professionelt signal til kunderne om, at vi nærmest døgnet rundt er med til at overvåge deres investeringer, forklarer Erik Junge.
Stolthed
Hos British MotorGroup glæder direktør Erik Ladegaard sig til, at byggeriet i Gladsaxe står færdigt i starten af 2019. Han har siden 2011 siddet på ledende poster hos Jaguar og Landrover, og i starten af juni trådte han så op på skamlen som direktør for British MotorGroup i Danmark og Sverige.
- Processen med at bygge det her hus er virkelig spændende. Vi involveret rigtig mange forskellige faggrupper, der skal arbejde sammen på tværs. Det hele skal gå op i en højere enhed, og det sætter selvfølgelig underleverandører under pres, at så meget af bygningens skelet skal gemmes væk, så alle overflader fremstår helt clean, fortæller Erik Ladegaard og fortsætter:
Men jeg må sige, at med den finish, vi skal holde i det her projekt, ville jeg selv være temmelig stolt, hvis jeg havde sådan et loft derhjemme, siger han og referere til det arbejde, som Prima-vent fra Esbjerg er ved at lægge i rørføringen i både salgsomgivelserne og på værkstedet.
Det sterile look vinder fem
Ifølge Jaguar Landrover-direktøren er det en tendens lige nu, at værkstederne får et mere og mere klinisk look, og flere tænker i totalløsninger, der sender et professionelt signal til kunderne.
- Jeg vil også sige, at bilerne i dag er blevet så gode, at der går langt imellem, at vi ser de her helt store motorreparationer, hvor det vælter ud med væsker, og hvor gulv og ansatte bliver kulsorte. I dag handler meget jo om computerbrug og service, og mekanikere i dag simpelthen topuddannede, siger Erik Ladegaard og fortsætter:
- Det er også med til at løfte niveauet for de omgivelser, som de befinder sig i. Her skal der været pænt og så rent, som muligt. Det efterlever vi selvfølgelig også med det kommende bilhus i Gladsaxe.
Motor-magasinet har tidligere talt med Ole Pedersen, der er værkfører hos Jacon Biler om netop samme tendens. Her valgte man i 2017 at bruge over 100.000 kroner på en totalløsning fra firmaet Flex1One. Om den clean look sagde værkføreren dengang:
- Værkstedet er jo en naturlig forlængelse af salgslokalet. Vores kunder går også igennem værkstedet, når de skal hen til vores venteværelse. Hertil gør vi også meget ud af, at mekanikeren i et pænt miljø kan fortælle kunden om fejl og mangler på en konkret bil, siger Ole Pedersen og fortsætter:
- Værkstedet er jo en naturlig forlængelse af salgslokalet. Vores kunder går også igennem værkstedet, når de skal hen til vores venteværelse. Hertil gør vi også meget ud af, at mekanikeren i et pænt miljø kan fortælle kunden om fejl og mangler på en konkret bil, forklarede Ole Pedersen.