23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sådan omfavner FTZ sine værksteder

Tiltrækning og fastholdelse af værksteder og mekanikere er gået ind i et helt nyt gear, mener landet største autogrossist.

GROSSISTROLLEN Vicedirektør Jens N. Andersen i FTZ svarer hurtigt og uden tøven på spørgsmålet: hvad ser du som et af de vigtigste redskaber til at fastholde værksteder - "tilgængelighed". Det hele starter med tilgængelighed og slutter i virkeligheden med tilgængelige varer, der løbende og hurtigt bestilles og modtages.



- Og det er jeg helt med på, ikke er noget ground breaking. I stedet kan det næsten lyde som en banalitet, men det er her, det hele grundlægges i forhold til vores troværdighed, kendskabsgrad og konkurrenceevne som autogrossist. Hvis vores tilgængelighed ikke er god nok, fejler vi. Så det er her, vi ligesom starter, siger Jens N. Andersen.



Motor-magasinet er på jagt efter at høre, hvordan Danmarks største autogrossister dels forsøger at kapre, fastholde og forbedre værksteder, mekanikere, servicepartnere og alle de andre, der gør det muligt at drive en sund og voksende grossistbiks. For hvad er det egentlig, som værkstederne rundt om i landet forventer af virksomheder som FTZ? Her giver vicedirektøren hos Danmarks største grossist flere bud:



- Vi skal selvfølgelig stå klar med redskaber og indsigt i præcise og hurtige leveringer, øget kendskabsgrad, markedsføring, it-programmer og uddannelse. Det er nogle af de overordnede linjer, som til sammen danner rammerne for det at være FTZ i dag, siger han.



Det sunde værksted

Alle er naturligvis interesseret i at drive et sundt, moderne og populært værksted, uanset om man tilhører en af værkstedskoncepterne i FTZ eller man er hos en af landets andre grossister eller værkstedskæder. Men lige for tiden er det især forretningsoptimering, som er samtaleemnet mange steder.



- Vi mærker en stigende efterspørgsel på procesoptimering. Det kan både være i forhold til korrekt, brugervenlig og hurtig fakturering. Det kan også være inden for ledelsesudvikling og strategiplanlægning. Opsummeret er det ting, der skal føre til det sunde værksted, som både har styr på økonomien, logistikken og konstant følger med på uddannelsesfronten, forklarer Jens N. Andersen.



Han nævner blandt andet, at FTZ i starten af året ansatte branchemanden Michael Gadegaard som strategisk udviklingschef - også kendt under titlen strategic development manager. Michael Gadegaard har som FTZ-topchef Sven Kristensen en fortid hos Autohuset Vestergaard og Würth.



- Og Michael har stor indflydelse på undervisning i ledelse og netop strategi. Han er en rigtig god ressource at få ind i virksomheden, fordi det går rigtig godt i tråd med den efterspørgsel, jeg nævnte før. På mange måder er det her også et tegn på, at branchen i de her år er på vej til at blive langt mere professionel, end man nogensinde har oplevet før. Det gælder også på lederniveau, siger Jens N. Andersen.



Lille som stor

Og hvordan kan man så forsøge at forklare de tendenser, som fører til, at branchen skruer godt op for professionalismen og i stigende grad forsøger at løfte sig ud af rollen som en ’sort og beskidt branche’. Jens N. Andersen tror, det hænger sammen med den måde, kundekontakten og kundeforventninger har ændret sig på.



- I min optik skal man som autoværksted med få ansatte kunne drive og tilbyde de samme funktioner som et langt større værksted. Man skal kunne en masse online. Man skal kunne økonomi, man skal kunne it-systemer og man skal kunne alt det, der rummer medarbejderpleje og eksempelvis MUS-samtaler. Og selv om det er mere bløde felter for nogle, er det forventninger til en moderne autovirksomhed, siger vicedirektøren og fortsætter:



- Så man skal virkelig have skruet hovedet godt på i dag. Især hvis man som mange går med drømmen om at blive selvstændig. Det kræver bare, at man sender et rigtig professionelt signal, for kunderne har enormt høje forventninger til en. Uanset om det gælder online booking, kundepleje eller priser. Her skal vi som grossist selvfølgelig efter bedste evne at rådgive og vejlede med de kompetencer, jeg synes vi besidder. Det er i hvert fald en rolle og et ansvar, vi meget gerne tager på os, forklarer Jens N. Andersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111