23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Voksende marked: Mekanikere lærer hybridteknik

Nye energisystemer var et varmt samtaleemne på grossist- og mekanikertur til England.

GROSSISTDELE Mekanikere og autogrossister er dagligt i kontakt om, hvad der mon bliver det næste store ’nye’, som skal være hyldevare rundt om på værkstederne.



En del tyder på, at reservedele til hybridsystemer bliver noget af det, autogrossisterne skal være skarpe på i nær fremtid - og især de såkaldte 48-volt systemer kan blive en metervare.



Derfor er flere af landets autogrossister i gang med at udbyde videreuddannelse i hybrid- og dieselteknik for at være på forkant, og for nyligt var en række teknikere gennem au2parts på studietur til England for at besøge virksomheden Delphi, der har sat produktionen i gang.



Og herhjemme er der også en udvikling i gang, forklarer konceptchef hos au2parts René Lang



- Vi har netop udviklet Diesel/Hybrid uddannelseskonceptet af disse hensyn, da vi ser et behov for at starte i et uddannelsesforløb, der er målrettet mekanikeren, der ønsker at blive specialiseret på området. Vi ser derfor en stor interesse for at deltage i kurset, hvor udgiften dækket via et månedligt kontingent, siger René Lang.



Uddannelse medfører mersalg

Samtidig er der ifølge konceptchefen et stort økonomisk incitament:



- Når uddannelsen er gennemført, har værkstedet mulighed for at søge refusion for uddannelsen. Hvor mange brancher ser man denne mulighed? At få betalt en videregående uddannelse inkl. studietur og få refunderet det efter endt forløb - det er da unikt, forklarer René Lang.



Foruden at give nogle langt mere kompetente medarbejdere er uddannelse og med til at have det generelle kvalitetsniveau, kunderne vil komme til at opleve.



- Kompetenceløft og uddannelse er kodeordet for at være med i fremtiden. Vi i au2parts kan se, at der med uddannelse følger salg af mere komplekse reservedele, og der er ikke så mange reklamationer. Det giver kunden en god oplevelse at møde en kompetent mekaniker, der kan forklare, hvad der er galt med bilen, siger René Lang.



De omkring 15 mekanikere, som tog turen sammen med au2parts vestpå hos Delphis nye hovedkontor i Warwick i England, skulle naturligvis heller ikke snydes for lidt britisk (indisk) bilcharme i form af et besøg på Aston Martin Factory.



Og hertil også en et fransk visit hos British Motor Museum, der var med til at drysse lidt ekstra motorstøv ud over den i alt tre dages tur.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109