VÆRKSTEDER Danskerne har i årevis købt et rekordstort antal nye biler, som tilmed bliver stadig større og bedre udstyrede. Er det en positiv udvikling for de frie værksteder? Motor-magasinet spørger direktør for Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen.
Bilsalget stiger og stiger, og der bliver i år endda solgt væsentligt dyrere biler, hvilket er positivt for bilimportører, -forhandlere og mærkeværksteder. Men er det også positivt for de frie værksteder?
Svaret er ja; bestemt. I den frie del af bilbranchen glæder vi os naturligvis også over det store bilsalg, og det uanset en relativ behersket "up-sizing" til større bilmodeller. En årrække med rekordsalg af biler gavner jo også de frie autoværksteder, der aldrig har haft så mange biler på værkstederne. Dette aflæses jo også tydeligt af en skarpere og skarpere konkurrence mellem de frie autoværksteder og mærkeværkstederne.
Erfaringer fra bilimportører viser, at købere af dyrere biler i højere grad er indstillet på at få dem serviceret på mærkeværksteder. Er det også din erfaring?
Nej, den erfaring deler jeg ikke, dog med undtagelse af de tilfælde, hvor det er lykkedes at "binde" bilejerne til mærkeværkstedet med diverse loyalitetskoncepter. Da micro-bilerne begyndte at strømme ind på markedet for ca. 10 år siden, strømmede de samme nye biler ind på de frie værksteder. Det var begyndelsen på en ny tid, hvor forbrugerne fandt ud af, at man både fik kvalitet og lave priser på de frie værksteder. Parallelt hermed blev der gjort en stor indsats for at gøre forbrugerne bevidste om, at kravet om service på et mærkeværksted for at beholde garantien ikke længere var gældende. Summen af disse tiltag, krydret med god og personlig service, har medført, at bilejerne i stor stil kommer på de frie værksteder, uanset bilens alder og størrelse. Markedsundersøgelser viser også, at de frie værksteder har tæt ved halvdelen af markedsandelen for service og reparationer.
Hvis det viser sig rigtigt, at købere af dyrere biler i højere grad vælger mærkeværksteder, hvordan vil du som er i spidsen for de frie værksteder imødegå denne udvikling?
Spørgsmålet er irrelevant - se svaret under spørgsmål 2.
Vurderer du, at købere af de dyrere biler alligevel bliver kunder på de frie værksteder, når bilernes garantiperiode er løbet ud?
Vi lever i et frit land. Det står naturligvis bilejerne frit til at vælge værksted. Igen vil jeg påpege, at ejere at lidt dyrere biler ingen betænkeligheder har ved at komme på et frit værksted under garantien. Det gør disse bilejere i stor stil. Naturligvis er der bilejere, der har en holdning om, at det skaber mest tryghed at komme på mærket så længe garantien er i kraft, men den adfærd er oftest hjulpet godt på vej af mærke-delen, der ikke lader en chance for at skabe utryghed hos bilejerne gå forbi, når der tales garanti med kunderne.
Q&A: Erik S. Rasmussen om død og undergang
Direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen fortæller, at de frie værksteder flere gange gennem de seneste årtier er spået død og undergang, når markedet bliver indtaget af nye teknologier. Hver gang er forudsigelserne gjort til skamme.