GENFUNDET Når man bruger knap 105.000 timer på at udvikle en ny bilmodel, mener man det seriøst. Ford går med den nye Focus direkte efter Volkswagen Golf, der dominerer C-segmentet, og hvor fremstødet tidligere var bundet stramt op på køreegenskaber, lægges trykket nu på sikkerhedsudstyr. Det betyder, at man kan købe den nye Ford Focus med udstyr som adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, hastighed tilpasset efter skiltene, adaptive forlygter, fuldautomatisk parkeringsassistent og vejkantsovervågning til Steering Assist. Udstyr, som normalt hører til på dyrere biler.
Og hvad betyder alt det så? Det betyder, at Ford godt ved, at assistentsystemer i dag betyder forskellen på fiasko eller succes i en klasse, der er populær blandt familier - dem som trods alt ikke køber en SUV. Det betyder også, at Ford Focus hæver bundniveauet for, hvad biler som starter under 200.000 kroner kan tilbyde. VW Golf tilbyder stort set de samme systemer, men falder igennem på et par punkter. Det omfatter eksempelvis cyklist-overvågning i den blinde vinkel og det omfatter et system, der kan afkode vejkanten helt uden vejstriber - noget det kan være med til at løfte brugeroplevelsen.
Sådan vil Focus generobre Golf-klassen
Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.