23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Kia Optima Plug-in Hybrid

De nye afgifter har sat overraskede stor fart under salget af plugin-hybrider. En af dem kommer her - glimrende teknik fra Korea.

PLUGIN-HYBRID Se den pæne bil på billederne. Traditionel, ikke sandt? Man kunne godt fristes til at sige gammeldags i sin fremtoning. Men der er snyd, en Kia Optima Plug-in Hybrid, er en af de mest moderne, der fås herhjemme. Og ikke nok med det. Bilen er, som den plugin-hybrid den er, en af de fremadstormende biltyper lige nu. Plugin-hybrid rocks!

Kiaen har nemlig to motorer, en benzin- og en elmotor. Og til forskel fra "almindelige" hybrid-biler som typisk Toyotas, kan bilen her både lades op fra bilen selv og fra et en ekstern strømkilde - deraf "plug-in". Effekten er dramatisk: Mens en almindelig hybrid kan køre måske et par km på strøm alene, kan nogle plug-in køre op til 40 km.

Meget afhængig af vejret, især temperatur, og vægten af kørerens højre fod, kan Optima Plug-in Hybrid faktisk køre over 30 km på el og el alene.

Og så langt som biler med denne teknik er nået i dag, kan vi roligt kalde 30 km for "langt."

MEKANIKEREN SKAL VIDE:

Bilens navn siger det hele, Kia Optima Plug-In Hybrid. Bilens system bestående af en benzinmotor plus en elmotor, der tilmed kan lades op fra en ekstern strømkilde, stiller helt særlige krav til mekanikeren. Et plugin-system er j o mildest talt noget mere anderledes end "bare" en ny type gearkasse.

Derfor skal mekanikeren, der skal servicere og reparere Optima Plug-in Hybrid gennem et særligt uddannelsesforløb, der både inkluderer bilens mekanik og elektronik, men også gennemgår og lærer mekanikeren alt omkring sikkerhed. Og ja - det inkluderer, at mekanikeren skal have særlige støvler på, når han er ombord i en Plug-in Hybrid. Og ja - sikkerhedsstøvlerne kan godt være skriggule.

Mekanikeren med de gule "tøse-støvler" kan godt risikere en kommentar eller to fra de andre på værkstedet!

Mekanisk er denne Kia Optima konventionelt opbygget med frontmotor og forhjulstræk - 4-cylindret, 2-liters rækkemotor. Benzinmotoren yder 154 hk, den samlede effekt er 205 hk. Og mellem motorerne og hjul: Automatgearkasse.


SÆLGEREN SKAL VIDE:

Det helt afgørende ved Kia Optima Plug-in Hybrid er selvfølgelig hybrid-systemet og det potentielt lave forbrug. Sælgeren skal gøre sig klar til at forklare mulige købere, hvordan dette med 62,5 km/l virkelig hænger sammen.

Ifølge de officielle angivelser er bilens forbrugstal altså over 60 km/l; men glem det, for det vilde tal er et resultat af den måde forbruget beregnes på. Det hele står og falder med kørselsmåden og om batteriet er ladet op eller ej.

Hvis det er ladet op, er der i virkelig hverdagskørsel 30 "gratis" kilometer i batteriet, dernæst kan strøm hjælpe med til at få benzinforbruget målt, når bilen både kører på benzin og el, langt over 20 km/l. Men hvis batteriet er kørt tør for strøm, er under 15 km/l den virkelige virkelighed.

Derfor er det afgørende for køberen af Optima Plugin, at han eller hun tager opladning med i købet. Er bilen ladet op hver morgen, er alting godt. Bliver bilen kun ladet op af og til, giver det ingen mening at købe og køre plug-in.

Alt i alt: Med netop denne bil viser Kia med store overskrifter, at de mener dette med plugin.


Testbil i denne artikel: Kia Optima 2,0 Plug-in Hybrid

Andre varianter af Kia Optima, f.eks. basismodel til 298.979 kr. og Optima GT til 493.979 kr.


Bil Motor Effekt Acc. Forbrug Udslip Pris

Optima 2,0 R4 + e 205 hk 9,4 sek. 62,5 km/l 37 g/km 348.979 kr.

Kia 1,6 R4 + e i.o. 10,8 sek. 76,9 km/l 29 g/km 268.979 kr.

Prius 1,8 R4 + e 112 hk 11,1 sek. i.o. 22 g/km 303.970 kr.

*) Vi sammenligner Hyundai Optima Plug-in Hybrid med Kia Niro Plug-in Hybrid og Toyota Prius Plug-in


BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|