Mekaniker-ræs
7’ERE - Der er jo ingen Formel 1-teamchef, der står og holder øje med os. Det tager jo ligesom lidt af trykket!
Det er måske lige præcis derfor kørerne i Danmarks største "mekaniker-klasse," Seven 7R Racing, har det lidt sjovere end de fleste andre racerkørere. For vel er det fedt at køre race; men der er også altid en larmende ballade i maven lige inden start; for i dag SKAL det være. Spørg en frontrunnere i DTC, ikke mindst.
Men her blandt 7’erne; her er mere plads til at nyde at køre i stedet for at være bekymret for ikke at vinde.
Sådan forklarer Jacob Neergaard Pedersen, der er formand og klasserepræsentant.
LØBSKALENDEREN Danmark er et af højdepunkterne i den danske racersæson. Over tre dage er der masser af race på banen ved Silkeborg, |
Men hvorfor 7’er-race? Hvad er en 7’er i bund og grund?
En 7’er er en lille racerbil bygget op omkring en rørramme og monteret med en motorcykel-motor. Det sikrer en lav pris for bilen, det sikrer stor fart som følge af kombinationen lav vægt/stor effekt. Og mc-motorerne sikrer en pragtfuld, skrigende lyd, når omdrejningsnålen nærmer sig det røde, der ligger langside-langt over de flere andre racerbiler.
Selve opbygningen minder mest af alt om en Lotus Seven (7) fra slut-50’erne - deraf navnet 7’erne.
7’er-racere kan købes som byggesæt, man kan bygge dem selv helt fra at svejse rørrammen, og man kan selvfølgelig købe brugte biler klar til næste løb - typisk pris er 100.000 kr.
Men om der så alligevel bliver nerver på, når det røde lys skifter til grønt netop denne weekend? Det er der grund til at tro, for feltet af mekaniker-racere skal jo køre sæsonens største løb, Grand Prix’et på FDM Jyllandsringen.