23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kenneth Hansen: Den store biljonglør

Interdan har fra sidst på året også importen af Opel ved siden af Peugeot, Citroën, DS og Mitsubishi. Vi stiller CEO Kenneth Hansen spørgsmålet: Hvordan kan du have så mange bolde i luften på én gang?

BILIMPORTØR - Vi har en klar strategi - vi ønsker et bredt dækkende forhandler-net og at være til stede i alle dele af landet.

Det fastslår øverste chef for Interdan, Kenneth Hansen, op til flere gange, da Motor-magasinet møder ham til et interview hos Interdan på Hovedvejen i Glostrup.

I dag jonglerer den næststørste privatejede bilimportør i Danmark med hele fem bilmærker: Rygraden har i mange år været Peugeot, ligesom Mitsubishi har været med i mange år. For to år siden kom importen af Citroën og siden DS til, og 15. maj i år kunne Motor-magasinet fortælle, at Groupe PSA og Interdan-koncernen havde ingået en aftale, der betyder, at Interdan overtager importen af Opel i Danmark og Sverige. Dermed har Interdan en markedsandel i Danmark på 22,5 procent.

- Både som importør og forhandler er det nødvendigt at tilpasse sig den nye verden og at følge med tiden. Og jeg er da glad for, at vi med Opel vokser yderligere, så vi i større grad også kan blive i yderområderne. Vi ønsker at blive der, og som stor importør er det jo en fordel, at vi er en stærk partner, der kan slå ring om vores mærker og forhandlere, forklarer Kenneth Hansen.

- Det er evnen og viljen til at skabe resultater, der er drivkraften i hele Interdan. Vi er alle del af en dynamisk verden, og det er afgørende for både forhandlere og os som importør, at vi tager bestik af situationen og udnytter salgspotentialet bedst muligt, tilføjer han og peger på de fire kerne-elementer i forhandler-strategi: Ledelse, performance (at styre efter nøgletal og nå de aftalte mål), salgseffektivitet og omkostningseffektivitet.

Vil bevare Opels forhandlernet

- Vi ønsker at gøre Opel stærk igen. Opel har alt, der skal til for at blive stor igen i Danmark: Et tysk mærke, et flot model-sortiment og en stærk organisation. Vi skal give det rigtige skub, siger Kenneth Hansen, som peger på, at ambitionen er en dansk markedsandel på otte procent mod i dag 5-6 procent.

- Også for Opel gælder det, at vi ønsker at være til stede i alle dele af landet. Vi vil forsætte samarbejdet med det eksisterende forhandler-net, men det afgørende er deres evne og vilje til at skabe resultater samt deres omstillingsparathed. Men Opel har allerede et stærkt net og mærke i Danmark, udtaler Kenneth Hansen og peger på et ønske om at Opel i vid udstrækning skal have monobrand forhandlere med rene Opel showrooms.

Slagkraftigt Peugeot

- Siden 2012 er Peugeot-nettet blevet meget mere slagkraftigt i Danmark. Mærket udgør et benchmark for, hvor langt man kan flytte sig, når det gælder et stærkt forhandler-net, nye showrooms og god indtjening over gennemsnittet. Vi har arbejdet meget målrettet med Peugeot, og vi vil tage udgangspunkt i de erfaringer, vi har gjort med dette forhandlernet i vores arbejde med Opel-netværket, siger Kenneth Hansen.

Fremad for Citroën

Om de sidste to års arbejde med Citroën netværket i Interdan-regi siger direktøren:

- Det er for tidligt at komme med en endelig evaluering. Men generelt er vi tilfredse. Med hånden på hjertet havde vi en svær start med Citroën, men nu føler jeg, at vi har fået jord under fødderne, og vi er rigtigt tilfredse med markedsandelen i 2018.

- Der blevet begået fejl med Citroën, hvor vi var for lang tid om at få de nye forhandler-kontrakter på plads. Det er en god læring, som vi kan tage med arbejdet med Opel. Det har høj prioritet, at vi hurtigt får de nye Opel-forhandlerkontrakter på plads. Vi skal hurtigt lære hinanden at kende og tunes ind, så vi sikrer os, at alle kan levere gode præstationer i vores forretningsmodel.

Opel-forsinkelse

- Det har været planen, at vi skulle overtage Opel-importen fra 1. november i år, men det er stadig usikkert, fordi integrationen af it-systemerne har vist sig at være en større udfordring end ventet, og det er frustrerende, erkender Kennet Hansen.

Der er der 48 Opel udsalgssteder, mens tallene for Peugeot er 60 og for Citroën er 68 samt Mitsubishi 49.

Der er således blevet flere Citroën-forretninger de sidste to år i Interdan-tiden, oplyser Kenneth Hansen.

Desuden er der i dag 15 forhandlere, som har både Peugeot og Citroën.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.159