23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hybrider kræver en sikker hånd på værkstedet

Stærkstrøm og dertil ændrede konstruktioner er vigtige at kende ude hos karrosseriteknikerne.

DRIVLINJEMIX Helt nye tal viser, at salget af hybridbiler står foran et stort spring, og i både Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Midtjylland fortæller kommende bilkøbere, at de forventer at gå efter en hybridbil næste gang, der skal investeres i fire hjul og en karrosse. Samtidig står elbiler måske foran endnu en afgiftsregulering, som kan sende flere delvist lydløse biler ud på vejene. Det betyder, at nye opgaver kommer til at melde sig på karrosseriværkstederne, mener Finn Larsen, teknisk konsulent hos AutoBranchen Danmark.



- Det betyder, at man på værkstederne bør tage et grundigt kig på sig selv og vurdere, om man er rustet til de nye opgaver, der følger med reparationer på særligt elbiler og hybridbiler, fortæller Finn Larsen.



Han minder også om, at det i forbindelse med karrosseriskader er mere og mere almindeligt, at køretøjets elektriske systemer kontrollere. Denne kontrol er det vigtigt at karrosserismeden kan udføre, for ellers kan reparationstiden blive unødigt forlænget på grund af ventetid på mekanikerværkstedet. Og nye opgaver er der nok af, når vi taler karrosseri- og lakeringsopgaver, siger han.



- Kan værkstedet overhovedet håndtere de nye opgaver, som følger med elbiler og hybridbiler, og hvad skal der til af værkstedsudstyr for, at alle er sikre i fremtiden, spørger han.



Mere uddannelse på vej

På værkstederne bør man ifølge konsulenten virkelig stille sig selv en række spørgsmål om sikkerhed ved arbejde med el og hybrid. Og desuden grundigt vurdere, om man er klar til at håndtere de mange forskellige typer af sikkerhedskomponenter, som sidder i bilerne.



- Kommer man i tvivl, når man stiller sig selv disse spørgsmål, er der virkelig grund til at arbejde frem mod i forhold til investeringer og efteruddannelse, siger Finn Larsen.



AutoBranchen Danmark og EUC Nord er i dialog om at skabe en grunduddannelse til håndtering af el- og hybridbiler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125