23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

’Nødhælp’ til korrekte timepriser er klar

Rabatter og timepriser kan være en jungle, men nu er der hjælp på vej.

AFREGNING Hvad er konsekvensen ved at give rabat? Og har man overhovedet forudsætninger for at beregne beløbet korrekt, eller bliver det en mavefornemmelse? De spørgsmål melder sig hurtigt, når det for autolakerere handler om for alt i verden at undgå at snyde sig selv. Derfor har AutoBranchen Danmark i samarbejde med den verdensomspændende revisions- og konsulentvirksomhed PwC udviklet en timeprisberegningsmodel. Beregningsmodellen skal hjælpe værkstedet med at se, hvad det betyder på bundlinjen, når forsikringsselskabet forlanger rabat. Hans Bruun, der er chefkonsulent i AutoBranchen Danmark, følger op:



- Som regel vil forsikringsselskabet forlange rabat på såvel reservedele, som på timepris og malerpris. Det er vores opfattelse, at man på rigtig mange værksteder accepterer kravet om rabat uden at kende konsekvensen af det. Det råder beregningsmodellen bod på. Ved at bruge den, kan man på værkstedet med det samme se, hvad man siger ja eller nej til, siger Hans Bruun.



Beregningsmodellen er lavet med inspiration i en model, som bruges i stor målestok i Sverige. Den er dog tilpasset til danske forhold.



Undervejs i udformningen af beregningsmodellen, har Hans Bruun prøvet modellen af i samarbejde med to af AutoBranchen Danmarks medlemsvirksomheder.



- I første omgang er modellen tiltænkt virksomheder, der laver karrosseriarbejde, men den kan helt afgjort også bruges af lakerere og mekaniske værksteder, siger Hans Bruun om beregningsmodellen, der bliver testet færdig i de kommende uger.



Formålet med beregningsmodellen er - med Hans Bruuns ord - ganske enkelt at klæde virksomhederne bedre på til at forhandle med forsikringsselskaberne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125