23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - Mitsubishi

Mitsubishi er klar med en modstander til Nissan Qashqai. Vi finder de bedste argumenter for Mitsubishi-sælgeren.

BILTEST FOR PROFESSIONELLE Så er der endnu en SUV på markedet; her er det japanske Mitsubishi, der melder sig med en i følge japanerne helt nykonstrueret bil af typen; Eclipse Cross er navnet. Altid med 1,5-liters benzinturbo; altså ingen dieselsatsning her og heller ikke teknik med hybridpower.

Eclipse Cross følger den gængse opskrift på en bil af den så populære type på de fleste måder. Først og fremmest er bilen høj, men det er jo et must for en SUV. Men læg så mærke til karrosseriet - ikke nær så firkantet og box-agtigt som de fleste andre. De japanske designere har skævet mere til en kommende trend blandt SUV’er, nemlig at de skal have en taglinje, der kan minde om en coupé.

Dynamisk er et buzz-word for mange bilfabrikker; Mitsubishi siger da også selv, at Eclipse Cross kører "dynamisk," hvilket er en sandhed med modifikationer, idet styreegenskaberne er klart mere komfortable end sporty. Der er en stor pakke med førerassistenter inkl. automatisk nødbremse og adaptiv cruisekontrol.

MEKANIKEREN SKAL VIDE:

SUV’en er en helt ny bil. Det ses i teknikken, der kan få en mekaniker til at hæve øjenbrynene flere gange. Under frontklappen ligger den 4-cyl. turbomotor på 1,5-liter. Her er fire dyser monteret i indsugningsmanifold til indirekte indsprøjtning og andre fire dyser monteret cylindrene til direkte indsprøjtning. Japanerne lover høj effekt og god respons. Præcis som vi oplever på asfalten. Turboladeren er elektrisk reguleret og monteret direkte på topstykket.

Og mellem motor og hjul: Gearkassen af CVT-typen har indbygget et såkaldt 8-trins Sport Mode med "Step-up" skiftesystem, der skal give oplevelsen af et traditionelt automatgear som skifter trin for trin. Det lykkes kun delvist.

Bilens slutgearing jagter hurtig acceleration, understreger japanerne. 0-100 på 9,3 sek. er ikke imponerende på papiret; men bilen føles frisk, når speederen tages i brug.

Gearkassen kører i øvrigt helt raceragtig med oliekøler, der har termostat, hvilket sikrer hurtig opvarmning af gearolie præcis kontrol af køling.


SÆLGEREN SKAL VIDE:

Hvis en mulig køber har et bankende Mitsubishi-hjerte - en gang var mærket jo kongen af VM i rally - er salget godt i gang. For Eclipse Cross har en sprød motor; der er da en snært af sport over det. Men hvis kunden allerede har sat sig ind i konkurrenterne, er det straks værre.

Det måske stærkeste argument er, at Eclipse Cross bilen er i en klasse for sig. Alligevel noget større end en Qashqai, men omvendt ikke så rummelig som en RAV4 fra Toyota, der kun koster en anelse mere i versionen med hybrid. Men det gælder altså den version, vi kører i denne artikel.

Derfor er det stærkeste argument for Mitsubishi-sælgeren måske at pege på seriens indstigningsmode, 1,5T Inform som den hedder. Den koster under 285.000 kr. og er derfor ikke så meget dyrere end en Qashqai - og overfor Qashqai har Eclipse-sælgeren et stærkt at spille, nemlig den yderligere plads.

Et andet argument er bilens komfort. Til gengæld skal sælgeren ikke komme ind på emnet dynamik, bilen er ikke særlig styrevillig.

I denne artikel: Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T 4WD Aut.

Andre varianter af Eclipse Cross: F.eks Clipse Cross 1,5T Inform med 163 hk til 283.880 kr. og Eclipse Cross 1,5 Invite+ Aut. med 163 hk til 326.975 kr.

Bil Motor Effekt Acc. Forbrug Udslip Pris

Mitsubishi 1,5 R4 163 hk 9,3 sek. 14,3 km/l 159 g/km 398.975 kr.

Nissan 1,6R4 130 hk 10,5 sek. 19,6 km/l 129 g/km 357.970 kr.

Toyota 2,5 R4 + e 197 hk 8,3 sek. 19,6 km/l 115 g/km 387.900 kr.

*) Vi sammenligner Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T 4WD Aut. med Nissan Qashqai DCI 130 4WD og Toyota RAV4 2,5 Hybrid

Kurvis = bedst

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157