23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mazda nægter brændstof-snyd

En større emissionsskandale er startet i Japan.

BRÆNDSTOF Både Suzuki Motor, Yamaha Motor og Mazda Motor har for nyligt været under kraftig beskyldninger for at have fusket med testprocedurerne, og især Suzuki skiller sig ud ved at have fejl i 6.401 test ud af 12.819 siden 2012, skriver det japanske medie Nikkei Asian Review. Også Mazda beskyldes i en undersøgelse igangsat af Japans indenrigs- og transportministerium for at have forfalsket testdata, men selv afviser bilproducenten, at det skulle være sket.

Mazda erkender, at der er fundet fejl i 72 test ud af 1.472 efter den japanske brændstofstandard kaldet JC08. Men Mazda Motor Danmark skriver sådan her om fejlene i en pressemeddelelse:

’Mazda har identificeret to årsager til denne fejl. For det første var systemet ikke sat op til automatisk at se bort fra testresultater, hvor der var fejl i sporingen af hastigheden. For det andet var det i forbindelse med testproceduren op til den enkelte inspektør at vurdere, om der var fejl i sporingen af hastigheden under testen’.

Og videre står der:

’ Alle testdata er blevet gennemgået, og konklusionen er, at fejlen ikke har haft nogen betydning for testresultaterne, hverken når det gælder brændstoføkonomi eller emissioner. Der er ikke fundet tilsvarende fejl i forbindelse med målinger foretaget efter WLTC testproceduren.’

WLTC (Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycles) er den nye testmode, som gradvist indføres over for bilproducenter i Europa, og er den norm, der afløser den nuværende NEDC (New European Driving Cycle).

Sådan forhindres nye fejl
Mazda anerkender altså, at der har været fejl i et mindre antal tests. Fejlen er ifølge producent hurtigt blevet identificeret, og Mazda har sikret sig, at den ikke kan ske igen. Det betyder konkret, at testsystemet opdateres, så testresultater automatisk bliver ugyldige i tilfælde af fejl i sporingen af hastigheden under testen. Hertil øger Mazda antallet af ansatte, som er med til at kontrollere data.

Japans transportminister Keiichi Ishii stopper dog ikke her. Han vil fremover tvinge bilproducenterne til at gemme alt den data, som relaterer sig til brændstoføkonomi og emission for på den måde at kigge holde øje med, at fusk og fejl ikke gentager sig.

Foruden Suzuki, Yamaha og Mazda er også Nissan og Subaru i den senere tid blevet hængt ud for at have udført fejlagtige emissionstest, mens der foreløbigt ikke har været tegn på, at Toyota, Honda og Daihatsu har været i gang.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157