BILTEST Alle bilmærker skal have én. En SUV. Også selv mærker, hvor en høj bil slet ikke flugter med mærkets dna. Som f.eks. Lamborghini og senest Ferrari. Men også en tredje italiener i samme sportsliga er der nu med en høj bil stavet med tre bogtaver. Stelvio hedder Alfa Romeos SUV; en lille håndfuld på diesel, en "almindelig" på benzin og Stelvioen helt uden for nummer, den 510 hk’s V6’er med motor fra Maserati.
SUV’en Stelvio står på samme platform som sedanen Giulia; en bund udviklet helt fra blankt papir, og da Giulia blev lanceret, var der kun tre procent komponentgenbrug - (næsten) alt var nyt. Platform, motorer, affjedring, interiør. Det er jo ekstremt sjældent, man ser det. Oftest er der jo tale om, at et eller andet bliver genbrugt; en motor, noget affjedring eller platformen. Giulia var den første baghjulstrukne platform fra Alfa i en menneskealder og Stelvio altså den anden.
BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio
Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.