23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

JURA: Hvor mange afhjælpningsforsøg har et værksted?

Er begrebet "rimelig tid" elastik i metermål og må et værksted hive en bil ind til nok et afhjælpningsforsøg igen og igen? Få svarene i ugens juraklumme.

JURA En køberetlig mangel skal afhjælpes inden rimelig tid. Det betyder helt bogstaveligt, at reparationen skal gennemføres inden for en periode, der rummer normal ventetid på værkstedet, fejlsøgning, eventuel bestilling af reservedele, reparation og afprøvning. Inden rimelig tid betyder imidlertid også, at man ikke har et ubegrænset antal afhjælpningsforsøg.

Med hensyn til det tidsmæssige forløb antager man, at "rimelig tid" som udgangspunkt er op til nogle få uger, men sælger kan i nogle tilfælde have mulighed for at bruge længere tid.

Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der er tale om en bil, kunden ikke bruger hver dag og kan undvære uden de store problemer, hvis der er tale om en periodisk fejl (altså en fejl som kun viser sig af og til), hvis der er tale om teknisk kompliceret fejl, som er vanskelig at undersøge og reparere, hvis der stilles en lånebil til kundens rådighed i mellemtiden eller hvis kunden på trods af manglen stadig kan bruge bilen, f.eks. mens værkstedet venter på reservedele.

Det er ikke altid, at en afhjælpning løser problemet og sælger kan derfor have ret til et eller flere forsøg - men hvor mange?

Periodiske fejl er drilske
Som udgangspunkt siger man, at sælger har et til to afhjælpningsforsøg. Simple fejl, der er nemme at lokalisere og reparere, skal afhjælpes hurtigt - normalt er der kun ét forsøg.

Komplicerede fejl, der er vanskelige at finde og udbedre - for eksempel periodiske fejl og fejl i teknisk komplicerede produkter - har sælger længere tid til at afhjælpe. Her kan sælger i særligt vanskelige tilfælde have ret til mere end to forsøg.

En bil er et dyrt og teknisk kompliceret produkt. Derfor vil sælger som regel have noget længere tid til at afhjælpe, end hvis der er tale om et billigere forbrugsgode. Det gælder navnlig ved periodiske fejl i for eksempel computerstyringen.

Det kan ikke udelukkes, at sælger skal have tre eller måske fire forsøg ved særligt vanskelige fejl.

Fire forsøg kan være rimeligt
Der kan derfor i særlige tilfælde, være helt op til fire afhjælpningsforsøg for samme mangel, før kunden har ret til at kræve handlen ophævet og købesummen tilbagebetalt. Hvis bilen har flere forskellige mangler, har sælger flere afhjælpningsforsøg pr. mangel. Kunden har altså ikke ret til at ophæve købet, fordi der har været mere end tre forskellige fejl på bilen.

Hvis en bil er indleveret til sælger med henblik på afhjælpning (reparation), kan kunden ikke bare fortryde og i stedet kræve, at handlen går tilbage. Dette gælder også i de tilfælde, hvor sælger har forsøgt at reparere samme fejl flere gange. Man kan her sige, at kunden, ved at aflevere bilen til reparation på ny, har accepteret, at sælger endnu en gang får lov til at reparere fejlen.

Havareret gearkasse
Praksis i Ankenævn for biler synes også at bekræfte, at der for et teknisk kompliceret produkt som en bil, består en ret til flere reparationsforsøg.

I en konkret sag tog nævnet stilling til, om der var sket afhjælpning inden rimelig tid, herunder om sælger havde opbrugt sin afhjælpningsret. Sagen drejede sig om en ny bil, hvor kunden havde reklameret over fejl på gearkassen og værkstedet havde haft bilen indleveret med henblik på fejlsøgning af afhjælpning mere end fire gange uden dog at have konstateret nogle fejl.

Efter et længere forløb havarerede gearkassen og sælger tilbød, at reparere denne. Kunden afviste sælgers afhjælpningstilbud og mente sig berettiget til i stedet at ophæve handlen.

Sælger oplyste under sagen, at bilen havde været på værkstedet flere gange, hvor det hverken havde været muligt for kunden eller for værkstedet at fremprovokere fejl på gearkassen. Der havde ej heller ved indleveringerne på værkstedet været lagret fejlkoder i bilen. Værksted havde på intet tidspunkt afvist at afhjælpe en eventuel mangel, men havde været afskåret herfra, idet der ikke kunne konstateres eller fremprovokeres fejl på gearkassen.

Gratis lånebil stillet til rådighed
I forbindelse med indleveringen af bilen på værkstedet var der stillet en gratis lånebil til kundens disposition. Sælger mente derfor, at have en fortsat afhjælpningsret, der ikke kunne være opbrugt allerede inden værkstedet havde haft lejlighed til at konstatere fejlen.

I sin afgørelse fastslår nævnet, at kunden ikke kan ophæve købet, hvis sælgeren tilbyder at afhjælpe manglen. Afhjælpning skal ske inden rimelig tid og uden udgift og væsentlig ulempe for køberen.

Således som sagen var oplyst for Ankenævnet og henset til, at der indtil havariet havde foreligget en periodisk fejl, fandtes sælger ikke at være afskåret fra at afhjælpe manglen. Kunden fik derfor ikke medhold i sit krav om ophævelse af købet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.144