Koreansk/tysk samarbejde om brændselsceller

Hyundai/Kia og Audi indgår partnerskab på brændselscelleteknologi.

DRIVMIDLER Hyundai/Kia og Audi har annonceret, at de har indgået en flerårig gensidig aftale om krydslicens af patenter, som omfatter en lang række komponenter og teknologier til biler med brintbrændselsceller (FCEV). Inden for rammerne af det nye partnerskab vil verdens femte største bilproducent og den tyske producent af biler i premium klassen yde en fælles indsats for at udvikle biler med brintbrændselsceller og på den måde føre bilindustrien i retning mod en mere bæredygtig fremtid.

Den gensidige aftale om krydslicens af patenter er indgået mellem Hyundai Motor Company og Audi, men omfatter også – og har en gavnlig indvirkning på – de to selskabers tilknyttede virksomheder, herunder især Kia Motors Corporation og Audis moderselskab Volkswagen AG. Hyundai og Audi samt deres tilknyttede virksomheder vil i årene frem dele patentlicenserne ligeligt imellem sig. Varigheden af aftalen er ikke blevet offentliggjort.

Partnerskabet mellem Hyundai/Kia og Audi vil bibringe en bedre udnyttelse af parternes samlede kapaciteter inden for forskning og udvikling på brændselscelleteknologiområdet og forbedre parternes tilstedeværelse på markedet for elbiler med brintbrændselsceller. Aftalen omfatter derfor også gensidig adgang til brændselscellekomponenter. I første omgang vil Hyundai/KIA give sin modpart adgang til komponenter, som er baseret på den knowhow, som producenten har oparbejdet i forbindelse med udviklingen af ix35 Fuel Cell og NEXO.

Audi – som er ansvarlig for udviklingen af brændselscelleteknologi inden for Volkswagen Group – vil også kunne drage maksimal fordel af Hyundais forsyningskæde til komponenter til elbiler med brintbrændselsceller. Hyundai/Kia, som er verdens første producent af masseproducerede brændselscellebiler, har siden 2013 haft elbiler med brintbrændselsceller i SUV-klassen i sit sortiment, og p.t. sælges disse biler i 18 lande over hele verden.

- Denne aftale et endnu et eksempel på Hyundai Motor Groups store engagement i at skabe en mere bæredygtig fremtid og samtidig forbedre forbrugernes liv med brintdrevne biler, hvilket er den hurtigste vej at gå i forhold til at opnå en verden helt uden emissioner, udtalte Euisun Chung, som er Vice Chairman hos Hyundai Motor Company. Han fortsætter:

- Vi er overbeviste om, at partnerskabet mellem Hyundai/Kia og Audi vil kunne bevise visionen og fordelene ved elbiler med brintbrændselsceller over for verdenssamfundet.”

Læs også: Koreanere laver biler med færrest fejl

- Brændselscellen er den mest systematiske type elektrisk kørsel og udgør derfor et stort aktiv i vores portefølje af teknologier til opnåelse af fremtidens emissionsfri mobilitet. I vores køreplan for elbiler med brintbrændselsceller går vi nu sammen med stærke partnere som Hyundai Motor Group. For at kunne opnå et gennembrud for denne bæredygtige teknologi er samarbejde en intelligent måde at bane vejen for innovationer med attraktive omkostningsstrukturer på, siger Peter Mertens, der er øverste chef for den tekniske udvikling hos Audi AG.

 Partnerskab ud over deling af patenter

Hyundai/Kia og Audi har også aftalt at ville udforske mulighederne for et eventuelt næste skridt i deres samarbejde. Dette næste skridt vil være en målsætning om at blive førende, hvad angår industristandarderne på brændselscelleteknologiområdet, og at sætte skub i udviklingen af elbiler med brintbrændselsceller samt at fremme innovationen inden for denne teknologi, således at kunderne får mere avancerede mobilitetsmuligheder.

Alliancen åbner nye døre for gruppens forretninger med komponenter til brændselsceller

Hyundai/Kia har også planer om at styrke sin konkurrencedygtighed inden for brændselscellekomponentindustrien ved at engagere sig i nye forretningsmuligheder, som skabes på baggrund af det nye partnerskab.

Hyundai Mobis (Mobis), som er gruppens førende producent af komponenter til elbiler med brintbrændselsceller, forventes at udvide sin rolle inden for udvikling og levering af centrale mærkekomponenter til Hyundai og KIA elbiler med brintbrændselsceller yderligere.

I 2017 blev Mobis den første virksomhed på verdensplan til at skabe et integreret produktionssystem til centrale komponenter til elbiler med brintbrændselsceller. Virksomhedens fabrik i Chungju i Sydkorea har p.t. en produktionskapacitet på 3.000 komplette brændselscellemoduler til motorer (PFC-moduler) pr. år. PFC-moduler består af brændselscelleenheder, motorer, drivlinjeelektronikkomponenter og brintbrændstofforsyningsenheder. Mobis vil på sigt øge fabrikkens kapacitet til titusindvis af PFC-moduler afhængigt af efterspørgslen på markedet.

Lange rækkevidder og korte tankningstider gør brint til en attraktiv fremtidig energikilde til elektrisk mobilitet. Dette gælder især større køretøjer, hvor de vægtmæssige fordele ved biler med brændselsceller i kraft af deres design er særligt udtalt. Vigtige aspekter for deres fremtidige succes på markedet er blandt andet regenererende brintproduktion og etableringen af en tilstrækkelig infrastruktur.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Jesper Holm
Er i sikker på Hyundai og Kia er Japansk

Allan Bauer
Hej Jesper

Du har helt ret. Det må have været sommervarmen. Fejlen er rettet.

Mvh
Allan Bauer
Journalist, Motor-magasinet

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Økse-overfald på autoværksted

En mand blev slået syv-otte gange med en økse, da han blev overfaldet på et autoværksted tirsdag middag.

VW indkalder 700.000 biler med fare for kortslutning

En fejl i en taglampe betyder, at der i værste fald kan opstå brand i to Volkswagen-modeller.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - Mitsubishi

Hedebølge var uden effekt for antirust

Dieselgate-milliarder går til miljøplan

Godt 1,3 milliarder kroner fra VW-bøde skal være med til at reducere udstødningsgasser i Texas.

Nyhedsbrev

Plus

De brugte guldbiler - 12 tidligere vindere af titlen

Online Avis Arkiv

Noter i 6. gear

Dieselgate
VW-topchef vidste besked om snydesoftware

Nye afsløringer af det tyske magasin Der Spiegel viser, at ledelsen kendte til snyd med dieselmotorer.

Fire temaaftener hos Auto-G

Plus

JURA: Hvor mange afhjælpningsforsøg har et værksted?

Plus

BMW-folk får partner-værksteder

Værksted på Djurs får flere partnere rundt om i landet, der skal skille brugte bimmere ad.

Plus

Baghjulstrækket er guld værd

AutoBranchen Danmark flytter domicil til centrum

Plus

Årets brugtbil fundet: Titlen går til ...

BMW 1 tager prisen Årets Brugtbil 2018. Det plus det faktum, at den kommende 1’er får forhjulstræk, kan gøre den gamle til en samlerbil.

1

3300 danske BMW’er skal retur

Super-bilsælgere kommer

Marie Sylvest Nielsen kan bruge ny rådgiveruddannelse aktivt til at skabe et mersalg hos Bjarne Nielsen i Birkerød.

Jubilar hyldet med 150 aircontjek

Q&A til Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen DI, foretrækker et fastfrosset afgiftsniveau på biler fremfor de senere års salami-nedsættelser.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - VW T-Roc

Hvad skal mekanikeren og hvad skal sælgeren vide om VW's bedste modstander til Nissan Qashqai? Her er svarene.

Plus

Danskere er utrygge ved selvkørende biler

Ikke alle har champagnen på køl

Der sælges nye biler som aldrig før. Men der jubles ikke alle steder.. Chefredaktøren liner de frie værksteders problematik op.

Plus

Partner-koncept skal være et lokalt våben

Onlinehandel kan være hård mod mindre værksteder, men det vil BMW-eksperter forsøge at gøre op med.

Plus

Hvad gør Line "Kølig" Lykke ...

... når hun og køreren er ved at gå på taget? Svaret på netop dette spørgsmål er med til at tegne et billede af en af de ambitiøse rallypiger, co-driveren Line Lykke Jensen.

Plus

Deadline udsat for at indstille til Auto Awards

På opfordringer har Auto Awards valgt at udsætte fristen for Indstillinger af værdige virksomheder og tiltag til fredag den 31. august.

Konkurser i juli

Plus

Hella fortsætter frasalg

Sainz erstatter Alonso hos McLaren

Plus

Spørgsmål om gigant-opkøb

Tysk-amerikansk projekt ned selvkørende biler

Varebilsalget faldt otte procent i juli

Leasing er faldet tilbage

Haas-chef: Magnussen er blevet mere moden

Plus

NDI ansætter ny finansdirektør

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Ny bilpleje i Horsens

Ny hjemmeside om brændstofforbrug

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gearkassereparation er ikke udelukkende et job for specialister

Få mindre liggetid med gode fotos

Ny distriktschef i WashTec A/S

Smart app klar til bilsælgere

Videoguides til skru-selv-folket

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Send til en kollega

0.383