23948sdkhjf

Koreansk/tysk samarbejde om brændselsceller

Hyundai/Kia og Audi indgår partnerskab på brændselscelleteknologi.

DRIVMIDLER Hyundai/Kia og Audi har annonceret, at de har indgået en flerårig gensidig aftale om krydslicens af patenter, som omfatter en lang række komponenter og teknologier til biler med brintbrændselsceller (FCEV). Inden for rammerne af det nye partnerskab vil verdens femte største bilproducent og den tyske producent af biler i premium klassen yde en fælles indsats for at udvikle biler med brintbrændselsceller og på den måde føre bilindustrien i retning mod en mere bæredygtig fremtid.

Den gensidige aftale om krydslicens af patenter er indgået mellem Hyundai Motor Company og Audi, men omfatter også – og har en gavnlig indvirkning på – de to selskabers tilknyttede virksomheder, herunder især Kia Motors Corporation og Audis moderselskab Volkswagen AG. Hyundai og Audi samt deres tilknyttede virksomheder vil i årene frem dele patentlicenserne ligeligt imellem sig. Varigheden af aftalen er ikke blevet offentliggjort.

Partnerskabet mellem Hyundai/Kia og Audi vil bibringe en bedre udnyttelse af parternes samlede kapaciteter inden for forskning og udvikling på brændselscelleteknologiområdet og forbedre parternes tilstedeværelse på markedet for elbiler med brintbrændselsceller. Aftalen omfatter derfor også gensidig adgang til brændselscellekomponenter. I første omgang vil Hyundai/KIA give sin modpart adgang til komponenter, som er baseret på den knowhow, som producenten har oparbejdet i forbindelse med udviklingen af ix35 Fuel Cell og NEXO.

Audi – som er ansvarlig for udviklingen af brændselscelleteknologi inden for Volkswagen Group – vil også kunne drage maksimal fordel af Hyundais forsyningskæde til komponenter til elbiler med brintbrændselsceller. Hyundai/Kia, som er verdens første producent af masseproducerede brændselscellebiler, har siden 2013 haft elbiler med brintbrændselsceller i SUV-klassen i sit sortiment, og p.t. sælges disse biler i 18 lande over hele verden.

- Denne aftale et endnu et eksempel på Hyundai Motor Groups store engagement i at skabe en mere bæredygtig fremtid og samtidig forbedre forbrugernes liv med brintdrevne biler, hvilket er den hurtigste vej at gå i forhold til at opnå en verden helt uden emissioner, udtalte Euisun Chung, som er Vice Chairman hos Hyundai Motor Company. Han fortsætter:

- Vi er overbeviste om, at partnerskabet mellem Hyundai/Kia og Audi vil kunne bevise visionen og fordelene ved elbiler med brintbrændselsceller over for verdenssamfundet.”

Læs også: Audi-ejere er mindst bekymrede for klimaet

- Brændselscellen er den mest systematiske type elektrisk kørsel og udgør derfor et stort aktiv i vores portefølje af teknologier til opnåelse af fremtidens emissionsfri mobilitet. I vores køreplan for elbiler med brintbrændselsceller går vi nu sammen med stærke partnere som Hyundai Motor Group. For at kunne opnå et gennembrud for denne bæredygtige teknologi er samarbejde en intelligent måde at bane vejen for innovationer med attraktive omkostningsstrukturer på, siger Peter Mertens, der er øverste chef for den tekniske udvikling hos Audi AG.

 Partnerskab ud over deling af patenter

Hyundai/Kia og Audi har også aftalt at ville udforske mulighederne for et eventuelt næste skridt i deres samarbejde. Dette næste skridt vil være en målsætning om at blive førende, hvad angår industristandarderne på brændselscelleteknologiområdet, og at sætte skub i udviklingen af elbiler med brintbrændselsceller samt at fremme innovationen inden for denne teknologi, således at kunderne får mere avancerede mobilitetsmuligheder.

Alliancen åbner nye døre for gruppens forretninger med komponenter til brændselsceller

Hyundai/Kia har også planer om at styrke sin konkurrencedygtighed inden for brændselscellekomponentindustrien ved at engagere sig i nye forretningsmuligheder, som skabes på baggrund af det nye partnerskab.

Hyundai Mobis (Mobis), som er gruppens førende producent af komponenter til elbiler med brintbrændselsceller, forventes at udvide sin rolle inden for udvikling og levering af centrale mærkekomponenter til Hyundai og KIA elbiler med brintbrændselsceller yderligere.

I 2017 blev Mobis den første virksomhed på verdensplan til at skabe et integreret produktionssystem til centrale komponenter til elbiler med brintbrændselsceller. Virksomhedens fabrik i Chungju i Sydkorea har p.t. en produktionskapacitet på 3.000 komplette brændselscellemoduler til motorer (PFC-moduler) pr. år. PFC-moduler består af brændselscelleenheder, motorer, drivlinjeelektronikkomponenter og brintbrændstofforsyningsenheder. Mobis vil på sigt øge fabrikkens kapacitet til titusindvis af PFC-moduler afhængigt af efterspørgslen på markedet.

Lange rækkevidder og korte tankningstider gør brint til en attraktiv fremtidig energikilde til elektrisk mobilitet. Dette gælder især større køretøjer, hvor de vægtmæssige fordele ved biler med brændselsceller i kraft af deres design er særligt udtalt. Vigtige aspekter for deres fremtidige succes på markedet er blandt andet regenererende brintproduktion og etableringen af en tilstrækkelig infrastruktur.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Jesper Holm
Er i sikker på Hyundai og Kia er Japansk

Allan Bauer
Hej Jesper

Du har helt ret. Det må have været sommervarmen. Fejlen er rettet.

Mvh
Allan Bauer
Journalist, Motor-magasinet

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Carheal kan blive dansk milliard-industri

Kapitalfond investerer i dansk produktionsvirksomhed under HBC System, der med en ny sprøjtekabine liner op til at blive den næste store industrisucces i verdensklasse inden for bilindustrien.

Magnussen diskvalificeret: 100 gram benzin koster VM-point i USA

Kevin Magnussen overtrådte brændstofregel under søndagens løb i Austin og bliver diskvalificeret.

Plus

Jura: Må du forskelsbehandle lærlinge?

Audi-ejere er mindst bekymrede for klimaet

Der er store forskellige på bilejere og deres syn på klimaforandringer. Ejere af Audi tænker mildest talt anderledes end ejere af f.eks. Dacia og Opel.

Plus

Tænk på et biltal

Hvad skal barnet hedde? Tre berømte, to sjældne og én racerbil, der alle hedder noget med tal. Plus listen med hele 25 - fra 16 til 962.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Conti viser testvinder i Fredericia

Plus

Scan og bestil lak med mobilen

Plus

Så er der ny Dezent-fælg med særlig godkendelse

Danske Baden-Jensen får nyt ISO-stempel

Magnussen tog point i USA - VM-afgørelsen udskudt

I et dramatisk løb i USA hentede Kevin Magnussen to point til VM-kontoen, mens finnen Kimi Räikkönen tog sin første sejr i 113 løb.

Plus

Jysk leverandør har fundet en guldåre i moderne værksteder

Flex1One i Brørup har succes med at give værksteder et klinisk look.

Brødre nomineret til pris

Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Autobutler opnår tysk hæder

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Alternative kofangere: Når lakken slipper

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Du holder da weekend-åbent?

Plus

Topchef stopper hos AD Danmark

Tidligere FTZ-chef er også fortid i AD Danmark.

Kodesprog for farve-kultur

Alternativ dobbeltmaskine til aircon

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Ny problemknuser er klar på nettet 24/7

Plus

Ekstra kraftigt batteriværktøj på messe

Handsker helt ud til finger­spidserne

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

AR-brillen flytter ind på værkstedet

Smart! Kodning sker via nettet

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En automatiseringsbølge ruller ind over e-handelsbranchen lige nu.

Hvorfor vælge bilreklamer?

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliard...

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Send til en kollega

0.283