Ekspert: Denne dækfejl begår mange på bilferien

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Mange af os kører med forkert dæktryk, og det går både ud over bilens brændstoføkonomi og sikkerhed . Her er hvad du skal advare dine kunder imod.

Du har pakket forsvarligt, husket refleksveste, underholdning til bagsædet og at tanke fuld tank, før I kører.

Men har du også tjekket dæktrykket?

For det er en generel tendens, at mange af os kører med forkert dæktryk, siger Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent ved FDM.

Og det bliver særligt problematisk på bilferien, hvor der virkelig kommer kilometer under hjulene og læs på bagsmækken.

- For bilen kommer jo på overarbejde, når den skal ned sydpå, konstaterer Yasser Abaiji.

Læs også: Genans stifter vil tilbage i ejerkreds

Derfor kan det betale sig at tjekke, at dækkene er pumpet korrekt. Ellers kan det gå ud over bilens sikkerhed.

- Dækkene er jo det eneste, der sørger for, at man har kontakt med vejen. Og jo bedre dækkene er – og jo mere korrekt trykket er – desto bedre er dækket i kontakt med vejen, siger han.

For lavt tryk vil nemlig både påvirke bilens bremseevne, sikkerhed, komfort og styreegenskaber, oplyser Falck. 

Og en bilferie med to voksne, tre børn og 14 dages oppakning sætter dækkene under et større pres, end når du kører til og fra supermarkedet herhjemme.

Læs også: Finsk dækproduktion skal 30 procent op

- Dæktrykket er typisk indstillet til almindelig brug, men når der skal ekstra last og passagerer i, så skal dækkene også bære på noget mere, siger Yasser Abaiji. 

Så tjek dæktrykket, før I kører mod sydlige himmelstrøg. Og husk, at når man har mere oppakning med, skal man typisk hæve dæktrykket, siger han.

Præcis hvilket tryk der passer til hvilken vægt og hvilke kørselsforhold, kan du læse på siden af tankdækslet, i dørfalsen eller i bilens instruktionsbog. 

Og herefter skal du løbende kontrollere, om dækkene har tabt luft. Minimum en gang om måneden. 

Læs også: Dækgigant får ny direktør

- Men man kan faktisk ikke tjekke det for tit, siger han. 

Falck anbefaler, at man tjekker dæktryk endnu oftere - nemlig hver 14. dag - eller per 1000 kørte kilometer. 

Det vil også lune i sparegrisen. For ligesom du bruger flere kræfter på at køre på en cykel med flade dæk, bruger motoren flere kræfter, hvis bilens dæktryk ikke er korrekt. Og det koster på brændstoføkonomien og pengepungen.

- Rullemodstanden bliver simpelthen større, hvis der er for flade dæk, forklarer Yasser Abaiji.

Læs også: Fremgang i krise-firma

Giv også lidt opmærksomhed til reservehjulet. For tal fra vejhjælpsselskabet SOS International viser, at 14 procent af de uheld, de rykker ud til, skyldes punkteringer, forklarer Yasser Abaiji.

Og reservehjulet er ikke meget bevendt, hvis ikke det er tjekket hjemmefra.

- Hvis man punkterer, er det rart, at det dæk, man sætter på, ikke også er halvfladt. Så det er anbefalelsesværdigt, at man også undersøger dæktrykket på reservehjulet, siger han.

Fakta: Bilens dæktryk

- Undersøgelser viser ifølge FDM, at op mod halvdelen af danske biler har forkert tryk i et eller flere hjul.

- For lavt dæktryk betyder, at bilen bliver ustabil og ikke har den bremsekraft, den bør have.

- Samtidig koster det op mod 13 procent på brændstofforbruget, hvis dæktrykket ligger mere end 0,5 bar under det anbefalede.

- Læs dit anbefalede dæktryk i bilens instruktionsbog, og mål dækkene på tankstationen eller med en hjemmemåler. 

Mere om: dæk
Kilde: Ritzau


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Bjarne clausen
Jeg går ud fra at det er forglemmelse, at det ikke oplyses at ved kontrol af dæktryk skal det være på kolde dæk, dette er vigtigt da vis man måler på varme dæk, vil dæktrykket i virkeligheden være for lavt afhængig af hvor varmt dækket er ved kontrollen.

Bjarne Clausen, tidl. servicetekniker i DK og S

Morten L
Enig Bjarne!
I motorsport justerer vi dæktryk ved 100 grader, men på en gadebil skal det gøres med kolde dæk:-)

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Autogenbrug i anden generation

Frederik Spandet har overtaget Næstved Autoophug fra sin far, Peder, der lægger op efter 46 år.

Plus

Audi-satsning på el får intelligent bremsepedal

Audi e-tron vil være endnu bedre til at udnytte bremseenergi.

Vestager undersøger om BMW og VW indgik hemmelig aftale

Stortalent mister formentlig Formel 1-plads

Opfinder LED lampe til glas-reparation

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Biltest for professionelle Ford Mondeo 2,0 Hybrid

Plus

Nye fejlkoder til syn er sort snak

Nye synsregler fra maj kan være så svære at forstå, at selv bilsynsfolk kigger undrende på fejlkode-skemaet.

Velrenommeret værkstedskæde på vej mod nye højder

Plus

Advarselslamperne blinker på værkstederne

Værksted kan fejre 130 års fødselsdag

Plus

Forhandlerne jubler over byttepris-widget

Megaevent-millioner kan hjælpe Formel 1 til København

Plus

Byttepris modul giver 15-20 procent salg

Plus

Jysk bilmand til tops på Nürburgring

Plus

Selvkørende forsøg står helt stille

Det står sløjt til i Danmark, når det handler om forsøg med autonome køretøjer.

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Magnussen ender på 18.-plads trods banerekord

Den danske racerkører sluttede som nummer 18, da der søndag blev kørt Formel 1-grandprix i Singapore.Lewis Hamilton (Mercedes) vandt løbet og udbyggede sin føring i den samlede stilling.

Banerekord er et lille lyspunkt i Magnussens skodweekend

Kæmpe-messe: Megatrends i autobranchen

Den 25. udgave af efterårets vigtigste udstilling, Automechanika er netop skudt i gang i Frankfurt med prisregn og to nye messeområder. Motor-magasinet rapporterer fra messen.

Plus

Italiensk X-faktor fra Brembo

Plus

Ny vaske- og tørretunnel

Plus

Adapter vigtig ved klimatjek

Folkeskolen krumtap i nyt erhvervsskole-udspil

Regeringen vil bruge to milliarder kroner over fire år på at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse.

Plus

Tyske el-missiler er rettet mod Tesla

Både Mercedes-Benz, BMW og Audi skruer op for produktionen af elbiler, der skal udrydde amerikanske Tesla i Europa.

LEDER Vi vinder på bæredygtighed

Plus

Dansk Metal: Udspil vigtigt for flere faglærte

Kevin Magnussen anker i sag mod eksmanager

Milliardindsprøjtning giver kun lille plus

Plus

Skrotgevinst for gamle dieselbiler er en god idé

Ny guide til lakbranchen

Ajour med den danske autobranche

Her er Axaltas nye direktør

Plus

Mekonomen slutter FTZ køb

Plus

Flere kvinder i autobranchen!

Räikkönen vinker farvel til Ferrari

Priserne på kølemiddel stiger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Kan et defekt fjederbensleje være farligt?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Nu også ARNOTT luftaffjedring produkter hos Autodele-Syd

AutoDesktop klar trods WLTP-kaos

Vi hylder Burt Reynolds og hans biler

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Borbet CWD

Glasurit 283-1780 CV Multi Wash Primer Filler - fuld fleksibilitet, hurtig proces

Er du Løweners nye handelselev?

4.000.000 liter perlende pilsner fra Skanderborg Bryghus

Nyt bilmærke fra Vietnam

Hvordan virker vores nye ABS-tester og hvordan får du som kunde glæde af vores investering?

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Univar Lubesnake – Beskytter og minimerer slitage på en ny og enkel måde

Hver femte henvendelse giver et bilsalg

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

SSI SCHÄFER fejrer 10 år i Danmark

Byttepris-funktion giver brandvarme leads

Nyheder fra Rally Centeret

Fire lagerautomater gav 40 % hurtigere plukning

Skærpede kvalitetskrav fra bilproducenterne – Triscan følger med

FDIH logistikkonferencen 2018

Send til en kollega

0.303