GENFUNDET Når man bruger knap 105.000 timer på at udvikle en ny bilmodel, mener man det seriøst. Ford går med den nye Focus direkte efter Volkswagen Golf, der dominerer C-segmentet, og hvor fremstødet tidligere var bundet stramt op på køreegenskaber, lægges trykket nu på sikkerhedsudstyr. Det betyder, at man kan købe den nye Ford Focus med udstyr som adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, hastighed tilpasset efter skiltene, adaptive forlygter, fuldautomatisk parkeringsassistent og vejkantsovervågning til Steering Assist. Udstyr, som normalt hører til på dyrere biler.
Og hvad betyder alt det så? Det betyder, at Ford godt ved, at assistentsystemer i dag betyder forskellen på fiasko eller succes i en klasse, der er populær blandt familier - dem som trods alt ikke køber en SUV. Det betyder også, at Ford Focus hæver bundniveauet for, hvad biler som starter under 200.000 kroner kan tilbyde. VW Golf tilbyder stort set de samme systemer, men falder igennem på et par punkter. Det omfatter eksempelvis cyklist-overvågning i den blinde vinkel og det omfatter et system, der kan afkode vejkanten helt uden vejstriber - noget det kan være med til at løfte brugeroplevelsen.
Gode muligheder
I Danmark har det været et par hårde år for Ford. Ifølge de officielle tal er der i 2017 og 2018 blevet indregistreret 3.442 Ford Focus i Danmark. Volkswagen kan notere 9.086 biler. For mig at se fortæller det en tydelig historie: Selv om Ford Focus i Danmark har været nogenlunde godt prissat, har man spillet alt for meget på køreegenskaber. For både den gamle og den nye Focus styrer fremragende og giver virkelig meget køreglæde for 200.000 kroner, men det nytter bare ikke noget, hvis alt andet i bilen halter voldsomt efter - især på infotainmentdelen og på sikkerhedsudstyr.
Det er der virkelig lavet om på, og Ford kan være stolt af sit Sync 3-system, der er brugervenligt, hurtigt og moderne. Det undrer mig dog, at Focus ikke fås med et fullsize digitalt speedometer, som i netop Golf. Hvad der dog kan styrke Ford er, at man fra start står klar med en hatchback, en stationcar og en Active-version (plastskørter og hævet undervogn) og Vignale (Fords navn for en luksusudgave). Se udbuddet er bredt.
Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen
Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.