KARROSSERIDELE Det er spændende læsning i Motor-magasinet, når der debatteres om vores rapport. Vi savner dog en debat om kernen i vores rapport, sikkerheden og dokumentation.
Rapporten er på ingen måde repræsentativ, men giver et godt billede af, hvor udfordringerne ligger. Hverken FDM, leverandørbranchen eller forsikringsselskaberne forholder sig til det debatoplæg, som rapporten repræsenterer. Ingen tør tilsyneladende at tage emnet om sikkerheden op, hvilket kan undre en ganske meget.
Man behøver ikke være ingeniør, som undertegnede, for at forstå essensen. Vores rapport viser også, at der findes alternative skadesdele af ægte tilsvarende kvalitet, og da vi er interesseret i at vores medlemmer får noget godt materiale at arbejde med, som giver dem tryghed over for bilejerne, og koster dem ikke unødig tid, som de ikke får betaling for, så har vi intet imod alternative skadesdele, der er veldokumenterede på alle fronter.
Brugte OE dele
Debatten har desværre også fået en drejning i retningen af brugte OE dele. Her er vi enige med DAG om, at brugte OE dele er OE dele.
Monteres gode brugte OE dele af tilsvarende alder på en bil, så ser vi slet ingen udfordringer, hverken med rust eller sikkerheden. Vi er også enige i, at rust er en udfordring, som et hvert værksted skal tage alvorlig, men her taler vi ofte om ældre biler. Det har vi også givet til kende i vores Brancheguide, som kan downloades gratis på www.autoskadebranchen.dk
Skarpt på godt og dårligt
Det bør for alle være vigtigt, at en bil bringes tilbage i den samme sikre stand, som før skaden er sket. Ingen kan være interesseret i at gøre en bil usikker. Her taler vi ikke om 10-15 år gamle biler, men biler fra de er to år gamle og frem. Der er ingen rust af betydning i sådanne biler, og der er tale om biler med avancerede karrosserikonstruktioner og også sikkerhedsudstyr og elektronik, der er afstemt på karrosseriets crash-egenskab.
Derfor bør alle i branchen give udtryk for en holdning, og der bør stilles skarpt på godt og dårligt.
Test i Tyskland
Vores søster i Tyskland har meddelt, at de er ved at teste omkring 70 karrosseridele i sammenligning med OE. Vi følger arbejdet nøje, som KTI (Køretøjs Teknisk Institut) er involveret i. Instituttet har i tidernes morgen gennemført crashtesten og reparation af de to VW Passat, som SKAD har skrevet om, og som har ført til en heftig diskussion omkring korrekt reparation af skadede biler herhjemme.
En medalje har altid to sider, og man skal forholde sig til begge sider.
Med venlig hilsen ing. Thomas Krebs, direktør for SKAD
DEBAT: Dansen om den varme grød
Thomas Krebs, SKAD, kommenterer her debatten i Motor-magasinet om karrosseridele og sikkerhed.