INDSIGT Når værksteder skal overbevises om at købe løsninger i form af eksempelvis reolsystemer eller dækmaskiner, har det vist sig guld værd for virksomheden Flex1One, at man fra start har satset på fagfolk, der allerede har branchekendskab og er vant til hverdagen ude på gulvet. Nogle af de helt store kvaliteter ved det, er at fagfolk elsker fordybelse og som udgangspunkt undgår at oversælge et produkt eller skabe et behov, som ikke er der.
Man skal nemlig have respekt for faget og indsigt for at vinde den tillid, der skal til for at værkstederne og de ansvarlige indkøbere overhovedet vil overveje at opgradere udstyret. Det fortæller Dennis Hundebøl, der er salgs- og servicekonsulent hos Flex1One.
- Jeg holder rigtig meget af at komme rundt på værkstederne, men det kræver også, at man er sikker i sin sag og har stor faglig indsigt, før den vigtige respekt og tillid er skabt mellem mig som sælger og dem som værkstedsejere eller indkøbere, forklarer Dennis Hundebøl.
Han er selv uddannet personvognsmekaniker og har arbejdet hos Super Dæk Service, før han for halvandet år siden startede hos Brørup-virksomheden. Her arbejder han i dag specifikt med ATF og A/C-maskiner. Og her handler det om at være eksperten.
- Jeg må ikke vakle eller være i tvivl. Det er mig, der er eksperten, og mekanikerne skal kunne spørge om stort set alt. Jeg ville nødig komme til et værksted og ikke være eksperten, fortæller Dennis Hundebøl.
Drop oversalget
Per Beck er en anelse mere erfaren i Flex1One-regi og har været med siden firmaets start. Han er uddannet lastvognsmekaniker og har også arbejdet ved Super Dæk Service. Men nu har han med egne ord fundet sin hylde.
- Jeg har det rigtig godt med den daglige kontakt med værksteder og mekanikere. Som også Dennis nævner, kan jeg nemt tilslutte mig det med respekten. Heldigvis har jeg en del års erfaring, som jeg kan bruge. Det skal være på en hjælpende og ikke belærende måde, siger Per Beck.
Det kan være klogt for både Flex1One og værkstedsejeren at forstå, hvordan udgifter til udstyr kan laves om til en god forretning. Det fortæller Per Beck, der er salgs- og servicekonsulent hos virksomheden i Brørup.
- Jeg gør meget ud af at lære værkstederne, hvordan de kan lave en forretning ud af at investere i nyt udstyr. Det kunne være sporingsudstyr. Her kan et værksted ved en bevidst indsats forholdsvis hurtigt forrente investeringer - og oveni hatten få rigtig glade slutkunder. For mig er nærhed, ro og ærlighed de vigtigste elementer i at sælge vores udstyr, fortæller Per Beck.
Mekanikere er supersælgere
Flex1One har kæmpe vækst - ikke mindst takket være Team Beck & Hundebøl, der sælger, men ikke oversælger.