23948sdkhjf

Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

KLASSIKERE Selvfølgelig er der stadig noget specielt over en ny bil, duften naboens reaktion og alt det der. Men det kommer næppe som den helt store overraskelse for ret mange i autobranchen, at især ét segment af den altfavnende bilbranche for alvor skubber på i de her år, nemlig klassiske biler. Sjældent har der været skrevet så meget om auktioner, særlige motorsportsløb rundt i Danmarks to største byer og dertil producenter, der satser på klassiske biler, som nu.

Og de klassiske biler er i dag mere end blot en hobby for millioner af mennesker rundt om på de små værksteder. Det er ved at udvikle sig til big business med milliarder af kroner i omløb. Et af de nyeste eksempler på det er verdens største messe for autobranchens eftermarked, nemlig Automechanika i Frankfurt, der netop i år runder de 25 år. Når messen skydes i gang den 11. september 2018 og løber frem til den 15. september bliver det med en helt ny satsning på biler med år på bagen. For også folkene bag Automechanika ved, at der er store summer på spil, når alt fra bilproducenter, underleverandører, værksteder, lakproducenter og alle mulige andre faggrene kaster sig over segmentet for biler med patina. Det fortæller Olaf Musshoff, der er direktør for Automechanika.



- Klassiske biler har en markedsvolumen på omkring 119 milliarder kroner. Vi ønsker derfor at tage både dem med mangeårig insiderviden og så de helt nye inden for feltet og sætte dem sammen på messen. Reparationer og salg af reservedele kan nemlig blive en meget stor og profitabel forretning for mange værksteder. Men derfor er det også desto vigtigere at vide hvordan, man kan gøre det til en forretning, fortæller Olaf Musshoff i forlængelse af offentliggørelse af den klassiske satsning på messen.

Dækker sig bredt ind
Besøgende på Automeckanika-messen vil vide, at der er rigeligt at foretage sig med hensyn til at komme tæt på små og store udbydere af alt fra rudehejst, dæk, diagnoseudstyr, LED-lys og en bunkevis af andre komponenter. Når man sætter fokus på klassiske biler bliver det også med at større udsnit af små og store virksomheder, der enten har flere års erfaring med det klassiske område - eller som først lige skal til at i gang. Blandt andet vil man kunne møde Volkswagen Classic Parts, Ferdinand Bilstein, Mazda Motors Deutschland og Scandix. Hertil vil der være producenter af autolakering til stede, blandt andre i form af BASF Coatings, der i Danmark især kendes for datterselskabet Glasurit.

Motor-magasinet har besøgt BASF og Glasurits store produktionsanlæg i Münster i Tyskland, hvor man allerede har skruet op for sprøjterne i forhold til autolakering til brug på klassiske biler. Det forklarede blandt andre Mark Glover, der til dagligt arbejder med procesdesign i lakvirksomheden, til avisen på fabrikken.

- Ordet patina er over alt i autobranchen lige nu. Det skyldes, at langt flere kunder hos autolakererne end tidligere begynder at efterspørge en viden om klassiske biler og mulighederne for at få repareret små og store skader, sagde Mark Glover om Glasurits satsning Classic Car Colors-program.

Læs også: Distributører laver netværk

Det der er karakteristisk ved autolakering af young- og oldtimers er de teknikker, man skal bruge for at skabe den helt rigtige patina, på ingen måde kan sammenlignes med dem, der bliver brugt i dag. Det var udgangspunktet for Kees Verdaasdonk, som arbejder sammen med Mark Glover hos Glasurit og som også har kastet sig over de klassiske biler og deres lak.

- Sat meget på spidsen, skal de autolakerer, som vil ind på det her marked, mere eller mindre glemme alt det, de har lært om lak og lakprocesser de sidste 20 år, når vi taler klassiske biler og deres lak. For det nytter ikke noget at male komponenter på bilen med de nyeste teknikker. Det ender ud i et resultat, som hverken lakereren eller kunden kan være tilfreds med, sagde Kees Verdaasdonk.■



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Smart! Kodning sker via nettet

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Biløkonomer på offroad med Scania

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Dioder løber med pris på megamesse

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Motorsports noter i 6. gear

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.278