23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Marinbiologen der læste videre til mekaniker

Den højt universitetsuddannede forsker Anders Bang valgte at sige farvel til reagensglas og faglitteratur i akademiker-miljøet for i stedet at skrue i biler - til en langt lavere løn.

OMLÆGNING Danmarks vel nok mest veluddannede mekaniker er ved at hælde bremsevæske på en Citroën Picasso under lysstofrørene hos Poul Rasmussen Bilcenter A/S, Citroën i Aarhus N.

Indtil for 11 år siden var han ofte ude i naturen på feltarbejde med at fange fisk og befrugte æg, eller han indstillede sit mikroskop, når han studerede dødelighed hos fiskelarver i torske- og sildeyngel med en ph.d-grad ved afdeling for Marin Økologi på Biologisk Institut under Aarhus Universitet. Et højt estimeret akademikerjob.

Fordele og ulemper

Men nu 42-årige Anders Bang havde ikke fundet sin rette hylde. Han ønskede at skifte profession. Og det blev som mekaniker og voksenlærling i 2007, selv om han ikke havde synderligt mange forudsætninger for sådan et markant jobskifte.

- Som mange andre valgte jeg blindt gymnasiet og derefter et forkert universitetsstudie. Fordi jeg kunne lide at dykke, tænkte jeg, at marinbiolog nok var det rette for mig. Det ene tog det andet, og efter mange års studier, og lidt tilfældigheder, endte jeg med en ph.d-grad fra universitetet og efterfølgende ansættelse som post.doc. Men forskervejen er snæver, og man skal konstant selv finde sin løn via kortsigtede fondsmidler, der administreres af universitetet - en enorm usikkerhed, som ikke gøres bedre af, at det er meget få faste jobs for enden af tunnelen. Og så arbejder man meget alene eller i små miljøer. Da jeg så fik mit første barn - og torsken udeblev et år, med deraf manglende forskningsmateriale - følte jeg et tiltagende behov for at afveje fordele og ulemper: God løn, stor fleksibilitet og fri mødetid mod få jobmuligheder, konstant søgen efter fondsmidler og et nagende spørgsmål i baghovedet om, hvad jeg egentlig havde af faglige kvalifikationer. Min phd-afhandling havde blot udskudt, at jeg forfulgte, hvad jeg egentlig altid havde vidst; jeg skulle lave noget med mine hænder - lære et håndværk, fortæller Anders Bang.

Nyder at lægge hjernen kl. 16

Med sin analytiske sans forkastede Anders Bang en idé om at blive elektriker; han tænkte, at de kører meget for sig selv i et halvensomt arbejdsliv lige som i forskermiljøet. Han ville være et stort sted med mange kolleger. Så det blev til en mekaniker-uddannelse, og nu arbejde på Citroën-værkstedet med deraf sorte fingre frem for klinisk renhed unde mikroskoperne. Men har han fortrudt? Bestemt nej.

- Jeg kan da savne arbejdet ude i naturen af og til samt friheden. Men jeg får til dels min lyst styret i fritiden som lystfisker og som dykker ved Kattegatcenteret, hvor jeg fodrer hajer bag ruden foran publikum. Som mekaniker ved man meget præcist, hvad man kan og skal kunne. Og så kan man ikke mindst "lægge hjernen" ved fyraften klokken 16. Men det var da hårdt, da jeg sendte 1,1 millioner kroner tilbage til Carlsbergfonden, mens jeg skrev under på mindstelønskontrakten som voksenlærling. Vel vidende, at jeg blev uddannet til et job langt under mit tidligere lønniveau.

Topkarakter i mekanikerfag

- Og så var det tankevækkende at stå, som voksenlærling, overfor 16-17-årige med stor mekanisk snilde, fordi de havde skruet biler med deres far. Men jeg synes da, at jeg er kommet efter det, siger Anders Bang. Han har kunnet bruge sin gode tilgang til at læse og tilegne sig viden, og ikke mindst engelsk-kundskaber, og har derfor fået topkarakter i de fleste prøver på teknisk skole. I 2011 vandt han bronzemedalje som en af Østjyllands bedste lærlinge, uddelt af Aarhus Håndværkerforening og Dansk Industri og overrakt af HKH Prins Joachim. Anders Bang var i øvrigt en af de tre finalister i Nissens klima-DM for nylig.

Ydmyghed på værkstedet har betydet, at han ikke har fået rollen som "kloge-Åge" eller er blevet drillet og har fået øgenavne - tværtimod er Anders Bang i dag talsmand for alle mekanikerne og sikkerhedsrepræsentant.

Men måske han vil læse videre som mekaniker?

- Tja, det er jo et fysisk krævende job, så måske jeg om nogle år søger videre i autobranchen, måske hos virksomheder som Tolerancedata eller Autodata. Eller i vindmøllebranchen, siger Anders Bang. Han er glad for, at alle til fester og familiemiddage meget hellere taler om biler end hører om dødelighed blandt fiskeyngel. Men én enkelt ting nager Danmarks, måske, mest veluddannede mekaniker.

- Jeg kan mærke, at nogle folk ser ned på en som mekaniker - så tænker jeg ved mig selv; "Du skulle bare vide - jeg er garanteret meget højere uddannet end dig"... 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.09