23948sdkhjf

Slid dækket ned og spar milliarder

DEBAT: Den årlig ekstra totalomkostning ved unødvendige dækskifte vil være ca. 45 mia. kr. skriver Michelins nordiske chef Peyman Sabet.

MØNSTER Når sommerdækkene skal på, vælger mange bilister at skifte til nye dæk, selv om der stadig er 3-4 mm tilbage i de gamle dæk. Men i virkeligheden er det langt bedre at køre sidste års sommerdæk helt ned til lovgrænsen på 1,6 mm mønsterdybde. Efter omfattende test af dæk med forskelligt slid, anbefaler Michelin i dag, at vores kunder undlader at udskifte deres dæk før tid. Det skåner nemlig miljøet og sparer penge - helt uden, at det går ud over sikkerheden på vejene.

Test- og forbrugerorganisationer, bilproducenter og mange dækvirksomheder fokuserer i dag alene på at teste og sammenligne dæk, når de er nye. Men så snart et nymonteret dæk triller ud på vejen, begynder det jo at blive slidt og det forandrer løbende dækkets egenskaber. Realiteten er, at dæk i trafikken aldrig er nye. De er per definition slidte. Så et afgørende spørgsmål, når dæk bliver vurderet, bør være: Hvor godt er et givent dæks egenskaber egentlig ude på vejen, under virkelige forhold?

Ingen tester halvslidte dæk
Med den nuværende tilgang til test og sammenligninger bliver vi svar skyldig. For hvem tester halvslidte dæk? Ingen. Og det selv om forskellen på, hvordan forskellige dækfabrikater præsterer vokser i takt med, at dækkene bliver slidt og er allerstørst, når dækket nærmer sig 1,6 mm. Derfor arbejder Michelin for, at EU’s vådgrebsmærkning fremover bliver udført med dæk, der er slidt ned til lovgrænsen på 1,6 mm.

Vores test af slidte dæk viser, at premiumdæk i vid udstrækning bevarer deres bremseegenskaber på våd vej. Det, selvom de er slidt ned til lovgrænsen. Faktisk kan et slidt premium sommerdæk kan have samme egenskaber, som et spritnyt budgetdæk - selv når mønsterdybden er 1,6 mm. Mønsterdybden er altså en dårlig indikator for, hvor godt et dæk bremser på våd vej. Alligevel anbefaler nogle dækproducenter i dag deres kunder at udskifte dæk allerede ved 3-5 mm mønsterdybde.

Langsigtet planlægning
Men, er det ikke en ulogisk holdning for en dækproducent pludselig at være fortaler for færre dækskifte? Nej tværtimod. Michelin ønsker at fremhæve vigtigheden af, at vi som dækproducenter udvikler mere bæredygtige produkter. Derfor arbejder vi målrettet med at udvikle dæk, som er designet til et langt liv på vejen. Derved adskiller vi os nok fra producenter i forskellige brancher, der mere eller mindre åbent kalkulerer med, at deres produkter får et kort liv.

I realiteten bør alle dæk kunne levere gode præstationer helt ned til 1,6 mm. For det er spild af ressourcer og koster unødigt, når dæk bliver udskiftet for tidligt. Ikke bare for forbrugeren, men også for miljøet, fordi det samlede forbrug af dæk og dækmateriale stiger.

Beregninger viser, at unødvendig udskiftning af dæk, kan det svare til indkøb af et ekstra dæk hvert år for en gennemsnitlig bilist. Konsulenthuset EY har regnet på, hvad det vil betyde, hvis bilister konsekvent udskifter deres dæk ved 3 mm sammenlignet med det nuværende lovkrav i Europa på 1,6 mm. Konklusionen er overvældende:

  • 128 millioner flere dæk skulle produceres hvert år

  • CO2-udledningen ville stige med ni millioner tons per år

  • Forbrugerne vil stå med en betydelig, unødvendig meromkostning

  • Den årlig ekstra totalomkostning ved unødvendige dækskifte vil være ca. 45 mia. DKK

Forbedrede egenskaber
Den gode nyhed for bilister er, at så længe dækkene ikke er skadede, så forbedres trafiksikkerheden faktisk på tør vej, når dækkene bliver slidt. Et slidt dæk har kortere bremselængde på tør vej, end da det var nyt. Det er jo derfor såkaldte "slicks" er det naturlige dækvalg på tørt underlag på racerbaner verden over.

En anden gevinst ved slidte dæk er brændstofforbruget. Mindre mønsterdybde er lig mindre rullemodstand - helt op til 20 pct. ift. da dækket var nyt. Da hver femte tankfuld brændstof går til dækkenes rullemodstand, er det en velkommen gevinst for de fleste.

Men ikke nok med, at dækkene står bedre fast og man kører længere på literen i takt med, at de bliver slidt. Når dækmønsteret slides, bliver dækstøjen også lavere. Til sammen betyder det, at bilister bør tænke sig godt om, før de udskifter et premiumdæk, der ikke er slidt ned til 1,6 mm. For hvorfor kassere et fuldt lovligt dæk netop som bremseegenskaberne på tør vej er bedst og brændstofeffektivteten størst?

Nye EU-regler
De nuværende regler for dækmærkning og mønsterdybde har været gældende i EU siden 2012. Når EU-kommissionen her i maj leverer sit oplæg på, hvordan mærkningsreglerne kan forbedres, har Michelin med afsæt i solide testdata argumentet for vigtigheden at, at den fremtidige dækmærkning også fokuserer på bæredygtighed.

Vores holdning er klar. EU’s vådgrebsmærkning af dæk bør udføres, når dækkene er slidte - og ikke som i dag, hvor det sker med nye dæk. Den ændring i testprincipperne vil ikke bare hjælpe forbrugerne. Den vil også gavne sikkerheden på vejene og understøtte en mere bæredygtig mobilitet, hvor stadig gode produkter ikke ender som dækaffald før tid.

Peyman Sabet, Managing Director, Michelin Nordic AB

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126