KVALITET Den heftige debat i autobranchen siden 23. februar om originale skades-reservedele (OE) contra uoriginale har tilsyneladende ikke haft indvirkning på et øget salg af OE-dele til den mærke-uafhængige del af branchen - mærkeværkstederne bruger naturligvis OE-dele som førstevalg.
Motor-magasinet har foretaget en rundringning, og her melder dem af de store autogrossister, der vil udtale sig, at man ikke decideret har kunnet mærke en effekt, siden brancheforeningen for køretøjsbyggere, SKAD, lancererede sin Force Technology-rapport om sikkerhedsproblemer med uoriginale dele i for dårlig stål-kvalitet.
"Ingen kommentarer" er imidlertid meldingen fra Danmarks største autogrossist, FTZ. Heller ikke Auto-G foreningen af selvstændige autogrossister vil kommentere på hverken salg eller debatten. AD Danmark er ikke vendt tilbage på fagbladets henvendelse.
OE er et supplement
Hos den store århusianske autogrossist Aktieselskabet Carl Christensen, CAC, der står bag Au2parts og værkstedskæderne Autopartner og Teknicar, fortæller adm. direktør Thomas Jensen, at man ikke har kunnet mærke en ændring i OE-salget på grund af branchedebatten.
- OE er ikke vores kerneforretning, selv om vi har vores såkaldte Skaffeservice som supplement til værkstederne. Hele 93 procent af de dele, der bruges til skadesreparation, er ifølge Forsikring & Pension originaldele. Dermed vil flytning af markedsandele næsten ikke kunne mærkes. Men nogle i markedet vil selvfølgelig prøve at påvirke situationen til at få vækst.
- Vores fokus er på vores kunder, værkstederne, og lovgivningskrav, og når ting er lovlige, er det ikke vores opgave at tage parti men blot at levere det, værkstederne ønsker at benytte - den afgørelse vil vi nødig blive en del af. Vores største "problem" lige nu er faktisk at få pakket reservedele ud til kunderne hurtigt nok, siger Thomas Jensen. Han og CAC har noteret 16 procent øget salg alene i maj måned.
Han har dog en pointe mere, idet direktøren - naturligvis - har fulgt branchedebatten nøje, herunder især i Motor-magasinet.
- Mange i branchen udtaler sig, men det bærer ofte præg af at være partsindlæg med stærke interesser. Folk kæmper ikke nødvendigvis ud fra, hvad der er ret og rimeligt, men ud fra hvad der er godt for egne produkter og forretning, mener Thomas Jensen.
SAD har kraftig vækst
Imidlertid har Skandinaviens største "frie" udbyder, udenfor bilimportørernes rækker, af originaldele og andre kvalitetsreservedele (OE og OEM) til især franske og italienske biler, Scan Auto & Dybbroe Group A/S i Randers, oplevet kraftig vækst i salget af originale skadesdele. Men det er for alle første fem måneder i 2018 sammenlignet med samme periode i 2017.
- Jeg er tvivlende overfor, om en del af denne vækst skyldes den verserende debat i markedet omkring uoriginale og originale skadesdele eller øvrige salgsfremmende tiltag såsom større tilgængelig i vores OE-program, Eurogarant certificering ellers vores dygtige produktrådgivere. Men vi hilser debatten særdeles velkommen, siger indehaver og adm. direktør i SAD, Lars Hedegaard.
Blander æbler og pærer
Han ærgrer sig dog over, at overskrifterne i debatten går i retning af autodele generelt og ikke specifikt benævner produktgruppen skadesdele.
- Her blander debatten æbler og pærer sammen, da de mange alternative reservedele, og producenterne af samme, med rette kan kalde deres produkter for original kvalitet hvad angår hjullejer, bremsedele, styretøjsdele, kølere, øvrige service-/sliddele og mange flere. Det er alle producenter, der kan dokumentere, at deres alternative reservedele er i original kvalitet. Netop denne dokumentation er afgørende for, at vi som branche kan fremtræde troværdigt i forhold til markedet og kunderne, siger Lars Hedegaard og fortsætter:
- Mine indlæg i den verserende debat har også haft fokus på de anvendte kvalitetsbetegnelser. Jeg tror, at der er plads til både originale og uoriginale skadesdele i markedet. Men min største anke går i retning af, at producenter og flere distributører/leverandører kalder deres uoriginale skadedele for originale kvalitet, når dette ikke kan dokumenteres. Og skal vi grave et spadestik dybere i forhold til den manglende dokumentation for kvaliteten, så er det naturligvis omkring "stålet" i motorhjelme, vanger, skærme med mere, hvor manglen af kvalitetsdokumentationen er størst.
Skal kunne skelne
Lars Hedegaard anfører videre, at hvis grossister og leverandører vil øge såvel omsætning som indtjening generelt i skadesbranchen, så skal alle kunne skelne mellem kvaliteterne.
- Jeg vil derfor endnu engang opfordre branchen til, at vi kalder alle skadesdele, der ikke er originale, for "alternative/uoriginale skadesdele" i vores kataloger. Det giver en transparens i markedet, og vi bilder ikke forsikringsselskaberne ind, at kvaliteten er den samme. Det vil alt andet lige gøre dialogen mellem reparatøren og forsikringsselskabet lettere, siger Lars Hedegaard.
Mersalg af originaldele udebliver
Landets autogrossister mærker ikke øget salg af originale reservedele efter måneders branche-debat om reservedeles kvalitet.