23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kevin, er du klar til ni spørgsmål om F1-fremtiden?

Efter lange og frustrerende omveje er Kevin Magnussens Formel 1-karriere tilbage i ideal-sporet. Motor-magasinet har spurgt ham om 2018, Haas, kørestil og om fremtiden.

TRÆKPLASTER Mange danskere sidder klistret til tv-skærmen, når der er Formel 1 i tv. Årsagen er ikke mindst, at danske Kevin Magnussen giver den gas i motorsportens kongeklasse. Vi har mødt den danske kører, og stiller ham nogle nærgående spørgsmål.

Kevin drømme-debuterede i Formel 1 i 2014. I sit allerførste løb, Australiens Grand Prix i Melbourne, sluttede han i sin McLaren på andenpladsen. Kun to kørere i moderne Formel 1-historie har præsteret noget lignende: Jacques Villeneuve blev nummer to i sit debutløb i 1996, og Lewis Hamilton besatte tredjepladsen, da han debuterede i Australiens Grand Prix i 2007.

Både Villeneuve og Hamilton blev verdensmestre året efter, de debuterede i Formel 1. Kevin Magnussens år to? Han blev sendt ud på McLaren reservebænk som offer for en magtkamp blandt teamets ejere.

På det tidspunkt så Formel 1-karrieren ud til at være slut for Magnussen efter bare en enkelt sæson. Som reservekører havde han ikke mulighed for at vise sit talent, og McLaren droppede ham helt i slutningen af 2015.

Kort før 2016-sæsonen fik han uventet chancen hos Renault. Men det franske team var i gang med en genopbygningsfase og satsede allerede på 2017. Magnussens år hos Renault var derfor bare noget, der skulle overstås, og i en forældet bil, og med teknikere, der allerede fokuserede på den følgende sæson, forblev K-Mags Formel 1-karriere i en slags dødvande.

Et skifte til det nye, amerikanske Haas-team for 2017 gav ny motivation. Men der var alligevel langt til de glade dage i foråret 2014, hvor andenpladsen i Melbourne kortvarigt gjorde Kevin Magnussen til et navn, internationale medier anså som en kommende verdensmester. Men efter en forrygende start på 2018 er danskeren atter kommet på mode. Pludselig er han igen et af de hotteste navne i paddocken, hvor han kaldes den ’nye Iceman’ - efter den tidligere verdensmester Kimi Raikkonen - og sættes i forbindelse med flere af de store teams for 2019.

Hvorfor går det pludselig så godt, Kevin?

- Jeg tror, det skyldes flere ting. Haas har for det første bygget en bedre bil end sidste år. Og så er det mit andet år med samme team. Det er bare en bedre følelse, når man starter sin anden sæson for samme team - det giver en helt anden forberedelse.

- Formel 1 er super-avanceret, og der er så sindssygt mange ting, man kan justere og optimere. Når jeg kommer til løbene i år, har jeg noget at kikke tilbage på fra sidste år. Vores 2018-model er jo ikke voldsomt anderledes fra 2017’eren. Jo, den er bedre, men den bygger på de samme systemer og principper som sidste år. Det er så nyttigt, at kunne gå tilbage og kikke på, hvad der virkede og hvad der ikke virkede for et år siden. Det er en helt anden måde at forberede sig på.

- Det er faktisk første gang i hele min karriere - altså også uden for Formel 1 - at jeg kører to år i træk for samme team. Og det er først nu, det rigtig går op for mig, hvor vigtigt det er. Jeg har jo aldrig prøvet det før, så jeg har ikke vidst, hvad jeg gik glip af. Først nu kan jeg se, hvor stor betydning det har: Det er en kæmpe fordel at køre to eller flere år for samme team.

Og selvtilliden er blevet bedre?

- Jeg har helt sikkert masser af selvtillid, smiler Magnussen. Men det har jeg altid haft. Forskellen er bare, at jeg tidligere har været under meget mere pres. For eksempel var jeg super presset i min tid hos McLaren. Og hos Renault var jeg også under pres, fordi bilen var så dårlig. Nu er jeg et rigtig godt sted i min karriere, hvor jeg har et team omkring mig, der støtter mig 100 procent.

Det må også betyde noget, at du har været med i design-fasen omkring Haas´ 2018-model?

- Ja - det spiller helt klart en rolle, jeg har haft input på vores bil. Jeg har jo været vant til bare at hoppe ned i den bil, jeg fik stillet til rådighed. Og så tilpasse mig. Nu har jeg kunne presse udviklingen af vores 2018-model i den retning, jeg synes er den rigtige.

Det virker som om, Haas’ 2018-model passer bedre til dig end til din teamkammerat Romain Grosjean?

- Jeg ved ikke, om man kan sige det sådan. Men det passer mig i hvert fald godt, at vores 2018-model ikke er lige så uforudsigelig som sidste års model. Men det burde vel være en fordel for os begge?

Man taler om, at du og Grosjean har ganske forskellig kørestil - og dermed krav og ønsker til bilen?

- Romain er exceptionelt god til at leve med en bagende, der er uforudsigelig. Jeg kan godt leve med overstyring, men jeg kan ikke lide understyring. Der er, af en eller anden grund, opstået en teori om, at jeg kan lide understyring, men sådan er det altså ikke: Jeg kan bestemt ikke lide understyring! Bagenden må bare ikke være uforudsigelig. Den må gerne overstyre - men det må ikke være noget, der kommer uventet og på forskellige tidspunkter i svinget.

- Med vores 2018-model har jeg en bil, hvor man kan forvente - og forudse - hvornår den slipper vejgrebet. Det sker langsommere og mere forudsigeligt end med sidste år model. Det betyder, at man bedre kan reagere på det. Og nemmere justere set-uppet. Alting er meget nemmere, når bagenden er stabil.

Der snakkes meget om den interne Haas-kamp mellem dig og Grosjean. I Bahrain var I tæt på at ramle sammen - som vi tidligere har set teamkammerater fra Force India og Red Bull gøre det?

- Det var for tæt på, at jeg mistede min frontvinge i Bahrain. Vi har snakket om den slags situationer mange gange, og der er et sæt helt klare grundregler. Dem skal vi bare holde os til. Men Romain og jeg har også en anden mentalitet, end de to latinoer ovre hos Force India! Vi ved godt, vi er hyret for at gøre det bedst mulige for teamet.

I sæsonens første løb var Haas reelt fjerde-hurtigste team efter Ferrari, Mercedes og Red Bull. Kan I holde den position?

- Det er en tæt midterfelt i år. Tingene ændrer sig konstant i Formel 1. I år har Williams og Force India taget et skridt baglæns, mens Renault og McLaren har taget et skridt fremad. Og vi har selv taget et skridt fremad. Jeg tror, vi skal kæmpe med Renault om at blive ’best-of-the-rest’. Det er svært at sige, men det virker som om, de er nogle af de stærkeste i midterfeltet.

Altså Haas i direkte kamp med dine to tidligere teams Renault og McLaren?

- Det er ikke noget, jeg fokuserer på. Men jeg ville elske at slå dem! Det ville være stort - og en kæmpe udfordring. Jeg kender de to teams godt og ved, hvor store de er, så det bliver meget, meget svært at slå dem igennem hele sæsonen. Vi var bedre end dem i de første løb, så det kan lade sig gøre. Vi er stadig det mindste team, så det er i alle tilfælde fedt igen at være med oppe foran i feltet, hvor man kæmper om point. Det er mere intenst. Men det er som sagt ikke givet, at vi vil blive i den position. Indtil videre er jeg tilfreds med min egen præstation.

- Haas er startet med en god bil, fordi vi har arbejdet effektivt hen over vinteren. Men det har ikke været en perfekt start, og resultaterne kan blive endnu bedre, hvis vi undgår fejl og kommer helskindede gennem løbene.

Og fremtiden, Kevin?

- Der er ikke så meget at sige om min kontrakt. Haas har en option på mig for 2019, og jeg håber, den bliver indløst. 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156