Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

BILTEKNIK Tom Kristensen, baggrundelsen for det overordnede spørgsmål - hvor kører Le Mans hen - er jo, at der et nyt reglement på vej til Le Mans-løbet. Hvordan bliver det?

- Jeg tror, det bliver mere enkle racere for at gøre løbet mere seværdigt. De sidste 10 år har det været utroligt sofistikerede og komplekse, højteknologiske racerbiler. Audi, Porsche og Toyota har arbejdet med relativt forskellige koncepter. Audi med 6-cylindret diesel, Porsche med 4-cylindret benzin og Toyota med 6-cylindret benzin og de tre fabrikker arbejdede fra start med tre forskellige hybridteknologier, men til sidst kørte alle med lithium-teknologi.



- Le Mans-organisationen ACO arbejder sammen med FIA om det, der hedder EoT, som kort fortalt er et koncept, hvor alle teknologier er velkomne, men hvor FIA sikrer en vis jævnbyrdighed. Det vil sige, at kommer der et team, som vil køre på eksempelvis jordbærplanter, så fastsætter FIA, hvor mange planter, de må have i tanken. Det kræver et meget bredt reglement, og det skal Le Mans-reglementet være i mine øjne.

Dernæst, hvordan passer det ind i den generelle udvikling blandt gadebiler?

- Det passer perfekt, for det udelukker eller favoriserer ikke en bestemt teknologi, men giver bilfabrikkerne vide rammer for at opfinde og udvikle nye teknologier eller koncepter.

Le Mans-biler har altid været de mest avancerede biler blandt alle - hvordan kan det i fremtiden passe sammen med, at “rigtige" biler er på vej til at blive elektriske?

- Lad os gå 100 år tilbage; da begyndte udfasningen af hesten som transportmiddel, og det første Le Mans blev kørt i 1923. Det blev hverken ridesportens eller hesteavlens endeligt, tværtimod er heste nærmest mere eksklusive i dag, end det var tilfældet dengang. Jeg tror, vi vil se en lignende udvikling indenfor motorsporten, hvor der vil blive holdt fast i sporten - og til en vis grad traditionelle koncepter - og det vil danne grundlaget for en bred palet af serier med et til fælles, nemlig underholdende racing.

- Jeg står i spidsen for Drivers Commission under FIA, og der arbejder vi for at bevare og øge kørernes mulighed for at gøre en forskel, når de sidder i racerne, så den dygtige kører belønnes for sit talent og hårde arbejde.

Læs også: Bliver Københavns gader klar til Formel 1?

Kan det kun føre frem til, at både Le Mans bliver elektriske?

- Nej, i hvert fald ikke på kort sigt.

Er Le Mans lige så fedt i 2028 som i 1968 og i dag?

- Ja, det er jeg helt sikker på! Det ligger i Le Mans natur at udfordre det bestående og det kendte. Banen, historien og kravene til kørerne gør Le Mans helt unikt. Hvordan racerne så er bygget er i mine øjne ikke afgørende for Le Mans fremtid, selv om jeg da gerne selv ser, at der fortsat vil være lækre og forskellige lyde fra racerne, så publikum fortsat kan kende deres personlige favorit selv med lukkede øjne./// 
 



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Leasing af firmabiler stiger igen efter afgiftsændringer

Markedet for erhvervsleasing er i fremgang og tilbage på niveauet fra før efterårets afgiftsændringer. Virksomhederne efterspørger stadig oftere billøsninger, der giver en høj grad af fleksibilitet og sikkerhed.

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Plus

Volvos guldvinder er tro mod traditionerne

XC 40 har sikret Volvo bilproducentens første pris som årets bil i Europa nogensinde. Og milepælen er fortjent.

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

Er der reklamationsret på veteranbiler?

Få styr på undtagelserne fra købeloven, når det gælder special- og liebhaverbiler og læs om udfaldet af en sag om en rustramt, 16 år gammel Mazda MX 5.

Nyhedsbrev

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Online Avis Arkiv
Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Bliver Københavns gader klar til Formel 1?

300 km/t over Langebro. Drøm eller mareridt? København er tæt på at lægge asfalt til verdens største motorløb. Men politisk uvilje, økonomien og en grøn profil kan spænde ben.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

FORMEL 1 / LE MANS
"Det smukke, det rædsomme ved Le Mans"

Målet er selvfølgelig af stå i midten på podiet i kongeklassen LMP1 på Le Mans, slår Toyota fast.

1

Norske tilstande er på vej til Danmark

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

FORMEL 1 / LE MANS
"Jeg tænkte, wauwww!"

Porsche kan jo ikke vinde LMP1, for tyskerne deltager ikke i den klasse. Men de kan antagelig vinde konkurrencen om at komme med løbets fedest bemalede bil. The Pink Pig flyver igen, med Michael C. bag rattet.

24 timer før de 24 timer

Vær klar lørdag kl 15.00 til det store wroarrr fra 60 biler med speederen nærmest under gulvet.

Stigende dansk stjerne

Mikael Moeslund fra firmaet Easi’r fik en “Rising Star Award" fra Automotive News Europe.

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Le Mans-teknik kører ind på Jyllandsringen

Verdens mest avancerede sportsvogne er dem, der kører på Le Mans. Ikke mindst i kongeklassen LMP1, hvor flere motorer og træk på alle hjul er opskriften på mest fart - den teknik har også kørt i Danmark.

Amerikanske Tesla varsler massefyringer

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Salget af mikroerne er i frit salg

Også Skatteministeriet har opdaget, at salget af de mindste biler falder og falder. Det fremgår af en ny analyse.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Letvægt sikrer danske Agile Porsche-fart

Den nye danske producent af sportsvogne er på vej med såvel racerbilen SCX samt gadebilen SC122, begge i avanceret kulfiberopbygning som langt dyrere biler à la Koenigsegg.

Plus

Hvor er de skarpe tænder, Ford?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Plus

Firma klar med lim uden epoxy

Magnussen fik det maksimale ud af løbet i Monaco

Plus

LEDER: Færdselsstyrelsen er ude af syn(c)

Deletrailere på børsen

Plus

Hård kamp om at blive Årets Varebil

Dieselgate
Tidligere Volkswagen-topchef sigtet i dieselsag i USA

IT-selskab tilfreds trods millionminus

Accept Auto i god gænge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Send til en kollega

0.282