Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

BILTEKNIK Tom Kristensen, baggrundelsen for det overordnede spørgsmål - hvor kører Le Mans hen - er jo, at der et nyt reglement på vej til Le Mans-løbet. Hvordan bliver det?

- Jeg tror, det bliver mere enkle racere for at gøre løbet mere seværdigt. De sidste 10 år har det været utroligt sofistikerede og komplekse, højteknologiske racerbiler. Audi, Porsche og Toyota har arbejdet med relativt forskellige koncepter. Audi med 6-cylindret diesel, Porsche med 4-cylindret benzin og Toyota med 6-cylindret benzin og de tre fabrikker arbejdede fra start med tre forskellige hybridteknologier, men til sidst kørte alle med lithium-teknologi.



- Le Mans-organisationen ACO arbejder sammen med FIA om det, der hedder EoT, som kort fortalt er et koncept, hvor alle teknologier er velkomne, men hvor FIA sikrer en vis jævnbyrdighed. Det vil sige, at kommer der et team, som vil køre på eksempelvis jordbærplanter, så fastsætter FIA, hvor mange planter, de må have i tanken. Det kræver et meget bredt reglement, og det skal Le Mans-reglementet være i mine øjne.

Dernæst, hvordan passer det ind i den generelle udvikling blandt gadebiler?

- Det passer perfekt, for det udelukker eller favoriserer ikke en bestemt teknologi, men giver bilfabrikkerne vide rammer for at opfinde og udvikle nye teknologier eller koncepter.

Le Mans-biler har altid været de mest avancerede biler blandt alle - hvordan kan det i fremtiden passe sammen med, at “rigtige" biler er på vej til at blive elektriske?

- Lad os gå 100 år tilbage; da begyndte udfasningen af hesten som transportmiddel, og det første Le Mans blev kørt i 1923. Det blev hverken ridesportens eller hesteavlens endeligt, tværtimod er heste nærmest mere eksklusive i dag, end det var tilfældet dengang. Jeg tror, vi vil se en lignende udvikling indenfor motorsporten, hvor der vil blive holdt fast i sporten - og til en vis grad traditionelle koncepter - og det vil danne grundlaget for en bred palet af serier med et til fælles, nemlig underholdende racing.

- Jeg står i spidsen for Drivers Commission under FIA, og der arbejder vi for at bevare og øge kørernes mulighed for at gøre en forskel, når de sidder i racerne, så den dygtige kører belønnes for sit talent og hårde arbejde.

Læs også: Dansk Le Mans-vinder bliver toer i amerikansk mesterskab

Kan det kun føre frem til, at både Le Mans bliver elektriske?

- Nej, i hvert fald ikke på kort sigt.

Er Le Mans lige så fedt i 2028 som i 1968 og i dag?

- Ja, det er jeg helt sikker på! Det ligger i Le Mans natur at udfordre det bestående og det kendte. Banen, historien og kravene til kørerne gør Le Mans helt unikt. Hvordan racerne så er bygget er i mine øjne ikke afgørende for Le Mans fremtid, selv om jeg da gerne selv ser, at der fortsat vil være lækre og forskellige lyde fra racerne, så publikum fortsat kan kende deres personlige favorit selv med lukkede øjne./// 
 



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - VW T-Roc

Hvad skal mekanikeren og hvad skal sælgeren vide om VW's bedste modstander til Nissan Qashqai? Her er svarene.

Q&A til Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen DI, foretrækker et fastfrosset afgiftsniveau på biler fremfor de senere års salami-nedsættelser.

3300 danske BMW’er skal retur

AutoBranchen Danmark flytter domicil til centrum

Ikke alle har champagnen på køl

Der sælges nye biler som aldrig før. Men der jubles ikke alle steder.. Chefredaktøren liner de frie værksteders problematik op.

Nyhedsbrev

Mirakel-coating øger effekten - og sænker CO2

I motorsport finder teknikerne alle smutveje for at øge effekten. Her er en af de smarteste, en keramik-coating på udstødningen. Samme trick kan anvendes på almindelige biler for at sænke forbruget.

Online Avis Arkiv
Plus

Hvad gør Line "Kølig" Lykke ...

... når hun og køreren er ved at gå på taget? Svaret på netop dette spørgsmål er med til at tegne et billede af en af de ambitiøse rallypiger, co-driveren Line Lykke Jensen.

Plus

Årets brugtbil fundet: Titlen går til ...

BMW 1 tager prisen Årets Brugtbil 2018. Det plus det faktum, at den kommende 1’er får forhjulstræk, kan gøre den gamle til en samlerbil.

"Jeg elsker alle biler"

Hvis Jørgen Strøjer nu skulle vælge en af sit bilmuseums perler, f.eks. den bordeauxrøde Alfa Romeo førkrigs-racer frem for kvinder, ville han sikkert komme i vanskeligheder.

Testmetode-kaos hersker

Bilproducenterne kæmper i de her måneder med at blive klar til nye regler.

Super-bilsælgere kommer

Marie Sylvest Nielsen kan bruge ny rådgiveruddannelse aktivt til at skabe et mersalg hos Bjarne Nielsen i Birkerød.

Konkurser i juli

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Plus

Autouncle på spring trods eBay-nederlag

Det er to år siden, eBay fik medhold i landsretten mod Autouncles crawling af bildata. Men flere rige onkler har meldt sig som investorer hos Autouncle, der nu kan se lyst på fremtiden.

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

De korte og vigtige fra udlandet

Tysk-amerikansk projekt ned selvkørende biler

4 korte: Skat, moms og Leaf samt sponsorship

Der er rigeligt atholde øje med i hverdagen - her er fire af de vigtige, små nyheder - ikke mindst for brugtvognshandlere.

Bilkøberne vil have en reel byttepris

Der skal være en troværdig byttepris på den gamle bil, før kunderne køber en ny. Bilforhandler ERA Biler på Sjælland har med succes investeret i byttebils-teknologi fra Autouncle.

Plus

Traktortræk i nyt terræn

Mercedes-Benz vil sælge pickup trucks med luksus. Det lykkes delvist med ny X-klasse.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Plus

Mazda nægter brændstof-snyd

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: VW Polo GTI

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den hurtige Polo. Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Varebilsalget faldt otte procent i juli

Leasing er faldet tilbage

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Ny hjemmeside om brændstofforbrug

Bent Pedersen A/S overtager salget af Citroën i Esbjerg

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Send til en kollega

0.261