23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Både Formel 1 og Le Mans har altid været katalysator for udvikling og salg af gadebiler. Hvordan tackler motorsportens to vigtigste klasser, at morgendagens hverdagsbil bliver elektrisk? Motor-magasinet har spurgt eksperten Peter Nygaard.

BILTEKNIK Peter Nygaard, der er med virkning fra 2012 et helt nyt regelsæt på vej for Formel 1. Hvordan bliver det?

- Det er jo ikke besluttet endnu. Men der er faktisk taget principbeslutninger om det kommende regelsæt, og de er, at Formel 1 fortsætter i sin grundform, men at det hele skal være mindre kompliceret for at gøre klassen mindre kostbar. 

Ferrari har jo truet med at forlade Formel 1, hvis ikke de nye regler passer ind i deres kram?

- Ferrari har altid brokket sig. Men de ved jo, at de har brug for Formel 1, og at Formel 1 har brug for Ferrari.

- Men de nye ejere af Formel 1, eller rettere; firmaet, der har de kommercielle rettigheder til Formel 1, nemlig amerikanske Liberty Media, har slået fast: "Hvis Ferrari melder sig ud, går vi uden Ferrari!"

Hvordan passer de nye regler ind i den generelle udvikling blandt biler, nemlig at gadebiler er på vej til at blive elektriske?

- Jamen, det passer vel så godt, som det kan? Som Formel 1 er nu, og som det ser ud til, at Formel 1 fortsætter også efter 2021, er racerne jo hybrid-biler med kombinationen af benzin og el. Og det passer godt ind i den virkelige bilverden. Og det vil det gøre mange år endnu. Min personlige holdning til det stemmer overens med Liberty Medias holdning. 
 
Men kan det alligevel føre frem til, at F1-bilerne bliver elektriske?

- Formel 1 skal i hvert fald ikke være elektrisk.
 
Formel 1- og i øvrigt Le Mans-biler - har altid været de mest avancerede biler blandt alle; kan klassen bevare sin prestige, hvis det holder op?

- Fremtidens racerbiler skal ikke nødvendigvis være tæt op ad gadebiler. Det er de jo heller ikke nu, for eksempel har Formel 1-biler ikke ABS eller nogen form for elektronisk udskridningsbegrænser - eller automatisk nødbremse!

- Så jeg ser mere, at Formel 1 skal være et kørermesterskab - det er køreren, det handler om. Prestigen har jo ellers været sportens figenblad i mange år, men sådan er det ikke nødvendigvis mere. Dog bærer Formel 1 fortsat den tekniske udvikling på mange fronter. Et eksempel er kunststofferne; de gør F1’erne lettere til fordel for farten. Men samme teknik gør jo almindelige biler mere brændstof-økonomiske. 

Er fuelcells en vej for Formel 1?

- Nej, ikke Formel 1. Le Mans måske, det ved jeg ikke. Men ikke Formel 1. Og inden du spørger: Formel E og Formel 1 vil aldrig smelte sammen. 

Er F1 lige så fedt i 2028 som i 1968 og i dag?

- Ja, det håber jeg da. Ja, det tror jeg da! Men hvor fedt var det i 1968, når det kommer til stykket? Husk på, det var den gang, der var mange Formel 1-kørere, der blev dræbt. Og formel 1 i dag: Da er det altid det næste løb, der bliver det bedste. 

Og Nygaard: Hvem vinder VM i år?

- Ja, i år er det et hårdt spørgsmål. Vettel er stærk. Og pludseligt er Hamilton jo med helt fremme, selv om han har kørt som en pose nødder i sæsonens start. Men det er altid godt for Formel 1, når Ferrari vinder. Så derfor: Vettel.///

Og hvor kører Le Mans hen ?

Formel 1 og Le Mans står foran samme type udfordring - elbilerne kommer. På den foregående side forklarer Le Mans-vinderen Tom Kristensen om langdistanceløbets fremtidsudsigter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.077